Természetbarát Híradó

Legszebb túrám

HÍRCSOKOR

Kitüntetések
Torockón lesz az idei EKE vándortábor
Az év turistái Szabolcs-Szatmár-Beregben
Tisztújítás az MHK-ban
Helyközi díjszabás
Közvetlen telefonvonlat kapott a szerkesztőség
Táboroztatók Országos Konferenciája '98

Az 1998. évi Országos Természetjáró Tájékozódási Csapatbajnokság kiírása

ÚTON

A Szent Imre vándorút első nyílt bejárása
Szép tájak, gyönyörű emlékek - Bánkút 1998.
Észak-magyar mozaik
Balatoni jégtúra I. rész
Délnyugati szomszédainknál járva

TURISTA DALOK

Barlangász himnusz

ÚTKÖZBEN, 2000 FELÉ

Útközben az ember ritkán tekint hátra. Leginkább egy-egy olyan helyen néz vissza, ahol áttekintheti a megtett utat, vagy ahol a hely megfelelő kilátással jutalmaz. Sokkal inkább kutatjuk szemeinkkel az előttünk lévő tájat. Vajon hová és merre? Különösen így van ez ismeretlen vidéken, ahol még soha nem jártunk.

Az elmúlt esztendő vége igencsak alkalmas volt a visszapillantásra, hiszen nem csak egy évet, hanem egy jeles évtizedet hagytunk magunk mögött.

Most az év elején viszont ideje felmérnünk mi vár reánk.

Egyrészt félúton vagyunk a két soros közgyűlés között, másrészt egy évvel közelebb kerültünk a századfordulóhoz, amely önmagában is mérföldkő, de azáltal, hogy ezredforduló is, kitüntetett helye van a mérföldkövek között.

És még valami, elérhető közelségbe került Európa, az Európai Közösség tagsága.

Kérdés, hogy 125 éves szervezett múlt alatt felhalmozott tapasztalat és tudás mely elemeit érdemes továbbvinnünk, melyek jelentenek majd értéket a következő évezredben is?

Egyáltalában lesz-e természetjárás a jövő évezredben?

Magam részéről biztos vagyok benne, hogy lesz, mert a városias élet, a mesterséges környezet és a mozgásszegény hétköznapok fenntartják e természetben való mozgás igényét.

Biztos vagyok benne, hogy lesz, mert mindig lesznek és nem is kevesen, akik kiszorulnak a golfpályákról és a fallabda-termekből, a luxus üdülőszállókból, akiknek a legolcsóbb lehetőség a kirándulás, a túrázás, a szabad természet nyújt majd felüdülést.

Mindig lesznek olyanok, akik elvágyódnak a hétköznapok szürkeségéből a zöldbe, akik tapasztalati úton akarnak ismeretekhez jutni, akik kalandokat keresnek, vagy akik saját teljesítményükre, fizikai-szellemi korlátaikra kíváncsiak és a választ rá a sziklafalakon, a barlangok mélyén, gyors sodrású, vad vizeken, a teljesítménytúrákon vagy túlélési gyakorlatokon keresik.

Ezekből fakad mozgalmunk egyik megőrzendő értéke: a sokszínűség.

Az indíttatás sokszínűsége, a kikapcsolódás, a tevékeny pihenés, a felüdülés, az ismeretszerzés, a kaland, az erőfelmérés, vagy csak egyszerűen a társaság igénye külön-külön vagy társultan.

Az indíttatásból fakadóan a tevékenység sokszínűsége, a családi kirándulástól, a nyugdíjas sétákon, vándor- és teljesítménytúrákon, tájékozódási és szellemi versenyeken át az expedíciókig. Éppen az indíttatás eltérősége miatt a különféle tevékenységi formákat nem lehet összevetni, vagyis egyik érték sem magasabb rendű, mint a másik. Aki ezt elismeri, az a másságot is elfogadja. A másságot, hiszen - amint a költő mondja - "minden ember fenség, északfok idegenség", vagyis minden ember más és más. Mások az adottságai, mások a lehetőségei és mások az igényei...És mégis ez a sok másság közösséget alkot. Kisebb-nagyobb közösségeket, ahol időről-időre együtt járják a természetet. Mert a természetjárás alapvetően közösségi tevékenység. Vannak helyek és helyzetek amikor a társ, a társak egyet jelentenek az életben maradással. Ám ezek a kivételek körébe tartoznak. Jellemzőbb a közös élmény varázsa. A közös túrák, táborok egyéb közösségi igények - pl. klubnapok, családi és társadalmi események együttes megélése stb. - megszervezését hozza magával...

A természetbarát közösségek jellemzője az összefogás, egymás segítése, a közös fellépés a közös ügyekben. Egymással szövetségre lépve alkotnak helyi, területi és országos szinten is megjelenő társadalmi erőt. Ezek a szövetségek egyre több szállal kapcsolódnak az Európai Közösség hasonló szervezeteihez.

A természetbarát közösségekre az is jellemző, hogy nem befelé forduló szerveződések. Nem idegen tőlük mások segítése, a nagyobb közösségért végzett önzetlen munka, a közfeladatok vállalása sem. Gondoljunk csak a turista utak jelzésére - ezekre nem a jól képzett túravezetőknek van szükségük, hanem a természetben kevésbé járatosaknak -, vagy gondoljunk az elviselhető áron szállást biztosító
kulcsosházakra, az ifjúság körében végzett oktató nevelő munkára és felnőttek körében végzett képzésekre. Nem is beszélve a természetvédelem emberiséget szolgáló, sokszor kilátástalannak tűnő küzdelmeiről. Valljuk, hogy a természetben is szükséges a másság, alapvető a sokféleség megléte...

És ebben a sokféleségben ott az ember is.

A jövő - részben már a jelen - társadalma információs társadalom.

Azok a szervezetek, azok a tevékenységek jutnak élettérhez, amelyek nap mint nap jelen vannak a különféle hírcsatornákon. Ahhoz, hogy ebben a versenyben ne maradjunk le, ahhoz hogy az általunk vallott értékeket széles körben továbbadjuk nekünk is jelen kell lenni a televíziókban, a rádiókban és a számítógépes világhálón.

Igen, így többes számban. Meg kell szoknunk és élni kell tudnunk azzal, hogy nem csak egy televízió, nem csak egy rádió működik. Minden lehetőséget meg kell ragadni, hogy minél több helyi, körzeti és országos adásban - közvetlenül és közvetve - jelen legyünk. Ez szervezeti fennmaradásunk záloga. Természetesen az sem árt, ha írnak rólunk, esetleg mi írunk a különféle lapokban, folyóiratokban, mert még sokáig meghatározó eleme a híradásnak és tájékoztatásnak az írott sajtó.

De ne feledkezzünk el az új lehetőségről a számítógépes világhálóról, az Internetről sem. Az az egy éves tapasztalat, amellyel ma rendelkezünk mindenképpen azt bizonyítja, hogy ez a tájékoztatási forma a jövő egyik nagy ígérete. (Egy év alatt több ezerszer nyitották meg az MTSZ honlapját.) Gondoljunk bele, az ezredfordulóra valamennyi középiskolában és számtalan általános iskolában jelen lesz a világháló... És ma már sem a szövetségek, sem az egyesületek vagy egyének számára nem elérhetetlen lehetőség a saját honlap.

Éljünk vele!

Szabó Imre

A LEGSZEBB TÚRÁM

Még iskolába sem jártam, amikor Mátraházáról felmentünk a Kékesre, édesapámmal meg a nagyapámmal. Ez a legrégebbi, amelyikre emlékezem. De már csak homályosan.

Ki tudná felsorolni a többit, amelyik követte. Nem csak az első volt szép, hanem majdnem mindegyikben szép, tanulságos vagy emlékezetes volt valami.

Egyszer kifutottunk az időből, s ott maradtunk hétfő reggelig az erdőben... mentünk rossz kerékpáron ezer kilométernyit... Beültünk olyan kajakba, amilyen volt, eresztette a vizet, de megkerültük vele a szigetet...

Voltak olyan túrák, ahol bőrig áztunk. Máskor elvesztettük az irányt, s egy faluval odébb kötöttünk ki. Vagy egyikünk eltörte a lábát és alkalmi hordágyon vittük haza.

Ezekben mind valamilyen nehézséget kellett leküzdeni. Rossz emlékűnek is mondhatnánk, és mégis szép túraként emlékezünk rájuk.

Vannak aztán befejezetlenek: nem lehet mindent betervezni, mert az élet rövid. Elmegyünk érdekes városok, tájak mellett. Nem lehet minden romhoz kitérni, minden csúcsra felmászni, minden állomáson kiszállni, szétnézni. Nem lehet minden virágot, minden állatkát minden természeti érdekességet alaposan megnézni. Ha köd van, nem látszanak a távoli dolgok, pedig éppen ezért jöttünk...

És ezek a befejezetlen túrák is szépek.

Akkor tervezünk, hogy még hova mindenhova kellene újra eljönni, és csak néha megyünk el a tervezett helyekre.

Amikor így tovább válogatom a túráimat, akkor kezdek arra gondolni, hogy talán nem is egyik vagy a másik túrám volt a jó. Az a jó, hogy akár sikerül a túra, akár nem, holnap újra kezdjük.

Lehet, hogy nem sikerül, lehet, hogy dombnak megyünk a lejtő helyett, lehet, hogy elázunk... De megyünk!

A legszebb túra nem az emlékeinkben van, az majd lesz. Most tervezzük. Mert menni kell. Gyalog, vízen, kerékpáron vagy sílécen, de menni kell. Mert a legszebb túra most következik!

Ugye Ti is jöttök?

- DJ -

Hírcsokor

EZTERHÁZI MIKSA KITÜNTETÉST KAPOTT

BODOR ÁRPÁD, a Tolna Megyei Természetbarát Bizottság egykori elnöke, örökös tiszteletbeli elnöke.

SCHOTTÁN REZSŐ KITÜNTETÉSE

"Sopron sportjáért" kitüntetésben részesítette a városi önkormányzat Schottán Rezsőt, a városi Természetbarát Bizottság örökös tiszteletbeli elnökét. Rudi bátyánk életének 80-ik évében is tevékeny, rendszeresen részt vesz a bizottság rendezvényein és a hétvégi túrákon.

Mind a két kitüntetéshez gratulálunk és további erőt, egészséget és sikeres túrákat kívánunk.

TOROCKÓN LESZ AZ IDEI EKE VÁNDORTÁBOR

Az Erdélyi Kárpát Egyesület értesítette a szerkesztőséget, hogy 1998. július 31. és augusztus 2. között Torockón tartja ez évi vándortáborát, ahová most is szeretettel várják a magyarországi turista szervezetek tagjait.

AZ ÉV TURISTÁI SZABOLCS-SZATMÁR-BEREGBEN

A megyei Természetbarát Bizottság már hosszú ideje minden évben, három korosztály részére meghirdeti az "Év turistája" pályázatot.

1997-ben e megtisztelő címet az alábbiak nyerték el:

az általános iskolások körében NAGY LAJOS Buj DSE
középiskolások közül MÁTYÁS LÁSZLÓ Nyíregyházi Vasvári Pál Isk.
a felnőttek közül RÁKOSI JÁNOS Nyíregyházi Zrínyi ODK

TISZTÚJÍTÁS AZ MHK-BAN

November 21-én, Salgóbányán tartotta tisztújító közgyülését a Magyar Hegymászó Klub. Elnöknek ezúttal is dr. Nagy Sándort vállasztották meg, így továbbra is ő képviseli a hegymászókat az MTSZ elnökségében. Az MHK elnökségi tagjai lettek: Balog Géza, Bognár Mihály, Erőss Zsolt, Farkas Péter, dr. Kádas Sándor, Kiszely György, Kunos Gábor, Meggyes Árpád és Merza István. Babcsán Gábort eredményes sziklamászó-pályafutása elismeréseként tiszteletbeli taggá választották.

A közgyűlésen adták át az MHK által alapított Zsigmondy Emil emlékplakettet, amelyet ez évben, az eddigi hegymászó tevékenységéért Ozsvát Attila kapott meg.

Helyközi díjszabás - vasút és távolsági autóbusz - lásd külön lapon.

KÖZVETLEN TELEFONVONALAT KAPOTT A SZERKESZTŐSÉG

A Természetbarát Híradó szerkesztősége ez év januárjától új közvetlen telefonszámon is elérhető, melyen a Híradó szerkesztésével kapcsolatos ügyekben lehet telefonálni. Az előfizetéssel, illetve, esetleges postázáSi elmaradásokkal kapcsolatosan továbbra is a régi számon (311 2467) lehet érdeklődni.

Az új szám (1) 302-7990, melyről a Szövetség más egységei nem kapcsolhatók.

TÁBOROZTATÓK ORSZÁGOS KONFERENCIÁJA '98

A Zánkai Gyermek és Ifjúsági Centrum 1998 február 27. és március 1. között országos szakmai konferenciát szervez a gyermek és ifjúsági szálláshelyek vezetői, az önkormányzatok, a civil szervezetek, egyesületek sportturizmussal foglalkozó szakemberei, a sport és egészségjavító táborokat szervező pedagógusok valamint a sportturizmusban érdekelt utazási irodák, sport- és szabadidő központok munkatársai számára.

A tanácskozás az ifjúsági sportturizmus és az egészségkárosodott fiatalok turizmusának jelenlegi helyzetével és finanszírozásával, az ifjúsági sportturizmusában érdekeltek közötti kooperáció kialakításával kíván foglakozni.

A rendezvénnyel párhuzamosan zajló kiállítás lehetőséget biztosít az utazási irodák, ifjúsági szálláshelyek, tourinform irodák, művelődési; sport- és szabadidő központok szolgáltatásainak bemutatására is. A konferenciáról bővebb tájékoztatás a (87) 568-577 telefonszámon kérhető.

UTAZÁS '98

A hagyományos UTAZÁS- és a hozzá kapcsolódó SPORT kiállítás MÁRCIUS 25-29. között lesz a Budapesti Vásárközpont (volt BNV) területén. Szövetségünk a tervek szerint, az utóbbi évek gyakorlatának megfelelően ez évben is az OTSH kötelékében vesz részt e rendezvényen. Valamennyi tagszervezetünknek idén is lehetősége van, hogy szóróanyagait a Szövetség kiállító helyén terjessze. Ehhez az anyagokat kérjük március 20-ig a szövetségbe, vagy március 26-29 között (közönség napok) a helyszínre eljuttatni.

A KISVASUTAK NAPJAI '98

VI. 6. Felsőtárkányi Állami Erdei Vasút;
VI.20. Mátra Vasút;
VI.27. Csömödéri Állami Erdei Vasút;
VII. 4. Feketebalogi Kisvasút (Szlovákia)
VII. 11. Debreceni Gyermekvasút;
VIII. 1. Beregszászi kisvasút (Ukrajna)
VIII. 8. Kecskeméti kisvasút;
VIII.15. Pálházai Állami Erdei Vasút;
VIII.20. Mecseki Kisvasút és a Tiszakécskei Kisvasút;
IX. 5. Balatonfenyvesi kisvasút;
IX. 12. Nyírvidéki Kisvasút;
IX. 19. Gemenci Állami Erdei Vasút és a Széchenyi Múzeumvasút;
X. 10. Szilvásváradi Állami Erdei Vasút;

Megjelent

- az ismertetőket lásd külön lapon.

1998. ÉVI KÜLFÖLDI TÚRAAJÁNLATOK

A1 Ausztria - Szomszédolás Stájerországban és Szlovéniában

Budapest - Graz - Mureck - Maribor - Pohorje (gyalogtúra) - Schöckl (gyalogtúra) - Riegersburg - Rábafüzes - Budapest
Utazás: külön autóbusszal. Szállás: Graz térségében
Időpont: szeptember 30 - október 4. (5 nap, 4 éjszaka)
Irányár: 24000 Ft (félpanzióval, felvonók és belépők nélkül) Előleg: 12000 Ft

L1 Lengyelország - Keleti Beszkidek

Budapest - Zólyom - Ólubló - Nowy Sacz - Turbacz (gyalogtúra) - Szczawnica (tutajozás) - Piwnicze - Krynica - Zakopane - Lysa Polana - Budapest
Utazás: külön autóbusszal. Szállás: Nowy Sacz térségében
Időpont: augusztus 19-23.
Irányár: 20000 Ft (félpanzióval, felvonók és belépők nélkül) Előleg: 10000 Ft

R1 Erdély - Nehéz gyalogtúra a Bihar-hegységben

Budapest - Nagyvárad - Köröstárkány - Tordaszentmihály - Budapest
Túrák: Szamosbazár, Csodavár, Galbena, Boga-Katlan, Medve-barlang, Rozsda szakadék, Szkericai Bélavár, Detonata, Székelykő.
Utazás: mikrobusszal. Szállás: Köröstárkányban és Tordaszentmihályon
Időpont: június 6-14. (9 nap, 8 éjszaka)
Irányár: 170,- DEM félpanzióval + mikrobusz költsége (későbbi kalkuláció szerint) + belépők Előleg: 10.000,- Ft

R2 Erdély - Körutazás a Kárpát-kanyarban

Budapest - Kolozsvár - Nagyenyed - Brassó - Hétfalu.
Gyalogtúrák a Zernesti szakadékban, Nagykőhavason, Keresztényhavason, Bucsecs- és Csukás-hegységekben, a Fogarasi-havasokban.
Utazás: külön autóbusszal. Szállás: magánházaknál
Időpont: július 4-12. (9 nap, 8 éjszaka)
Irányár: 160 DEM + 1200 Ft (félpanzióval, belépők nélkül) Előleg: 12000 Ft

Sz1 Szlovákia - Túra a 3 Tátrában

Bp - Garamszentbenedek - Körmöcbánya - Rakova-dolina - Besztercebánya - Donovaly - Bp.
Utazás: külön autóbusszal. Szállás: Rakova-dolina, üdülő
Időpont: szeptember 5-13. (9 nap, 8 éjszaka)
Irányár: 29500 Ft (félpanzióval, felvonók és belépők nélkül) Előleg: 15000 Ft

Jelentkezés

az MTSZ Nemzetközi Túraszervező Bizottságánál
1065 Budapest, Bajcsy-Zs. út 31. II. em. 3.
A bizottság hétfői napokon 16-18 óra között tart ügyeletet
Jelentkezési határidő: 1998. március 2.

Kudarcok, emlékek, tanulságok (Egy túraversenyző történetei): Szin(t)vonal - lásd külön lapon.

Az 1998. évi Országos Természetjáró Tájékozódási Csapatbajnokság kiírása - lásd külön lapon.

A Szent Imre vándorút első nyílt bejárása - a cikket lásd külön lapon.

Szép tájak, gyönyörű élmények (Németh Imre) - a cikket lásd külön lapon.

Észak-magyar mozaik (Gyenes Péter) - a cikket lásd külön lapon.

Balatoni jégtúra I. rész (Szádeczky-Kardoss Géza) - a cikket lásd külön lapon.

Délnyugati szomszédainknál járva (Székely Zsolt) - a cikket lásd külön lapon.

Turista dalok: Barlangász himnusz - a dal kottáját és szövegét lásd külön lapon.

A Természetbarát Híradó (ISSN 1217-0194) a Magyar Természetbarát Szövetség tájékoztatója.
Kiadja: a Szövetség Elnöksége.
Postacím: 1396 Budapest, Pf. 483. Telefon: (1) 311-2467, (1) 332-7177, Fax: (1) 353-1930
Felelős kiadó: Szabó Imre
Felelős szerkesztő: Kalmár László Telefon: (1) 302-7990
(A Web változatot készíti: Szabó Zoltán)
A Természetbarát Híradó nyomtatott példánya előfizethető a kiadónál.