KIRÁNDUL A CSALÁD

BALATON-FELVIDÉK

Nagyvázsony - Vöröstó - Hideg-hegy - Zadorvár - Hidegkút

Jelzés: piros sáv, kék sáv, zöld sáv
Táv: 17 km, szintemelkedés: 190 m

Nagyvázsonyba Tapolca vagy Veszprém irányából érkezhetünk autóbusszal. A templom irányában vezet ki a piros sáv jelzés. Ezen haladhatunk, ha megnéztük a falu egyéb nevezetességeit (lásd a bakonyi túrák között). A legelőn keresztül a Balatonfelvidék szép falujába jutunk. Áthaladva a falun, nézzük meg a kálváriát. A jelzésünk is erre visz az erdőbe, a Hideg-hegy oldalában az országos kéktúra kék sáv jelzése is betorkollik a piros sáv jelzésünkbe, majd a piros rom jelzés is, melyek kelet felé, a Zádorvárig vezetnek. A Szabad-hegy 363 m-es kúpján áll a szabályos téglalap alaprajzú vár romja. A 8x8 m-es öregtorony a kaputoronnyal együtt a nyugati és a déli várfal találkozásánál épült. A várudvar keleti felénél a várkápolna maradványai láthatók. Az oklevelek 1384-ben említik először, Veseni László étekfogó mester engedélyt kap, hogy birtokán erődítményt emeljen. A vár két év múlva már készen áll, megfelelő védelmet és kényelmet biztosítva gazdájának. Távol esett azonban a forgalmas utaktól, ezért a Veseni család elhagyta és Vázsonyban építették fel új várukat. Zádorvár a XV. századtól már lakhatatlan. A várból az országos kéktúra kék sáv jelzésén kicsit visszafelé, majd északnak, illetve keletnek fordulva erdei utakon, parlag szőlőterületeken keresztül elérjük a Tótvázsony-Pécsely országutat. Ezután a Róka-hegyre kapaszkodunk fel. Délre a zöld sáv jelzés letér az útvonalunkról. Néhány perc múlva a Nagy Gella (416m) csúcsára érünk. A hegytetőről az erdő miatt nincs jó kilátás, de ha a jelzést elhagyva, 100 métert déli irányba megyünk, jó kilátás nyílik a Tihanyi-félszigetre, a Szőlősi- és a Pécselyi-medencére. Visszatérve a kék sáv és a zöld sáv jelzésre, a Kis-Gella és a Nagy-Gella között egy éles kanyar után a Tótvázsony-Balatonszőlős országútra érünk. Északra a zöld sáv jelzésen (az országos kéktúra délre megy) az autóbusz megállónál a zöld sáv jelzés keletre letér Hegyesnél (409 m) irányába. Majd kiérve az erdőből, beérünk Hidegkútra. A németajkú község 1927-ben Kishidegkút és Nagyhidegkút egyesülésével jött létre. Itt autóbuszra szállhatunk Tapolca vagy Veszprém irányába.

Bélyegzési lehetőség: Nagyvázsony, Vöröstó, Hidegkút (országos kéktúra)