KIRÁNDUL A CSALÁD

Börzsöny

KISINÓCI TURISTAHÁZ - TÁNYÉR-RÉT - KISIRTÁS-PUSZTA - KOLLÁR VÖLGY - INÓCI NYEREG - KISINÓCI TURISTAHÁZ

Jelzése: zöld sáv zöld sáv és zöld kereszt kereszt, sárga sáv sárga sáv és sárga kereszt kereszt
Táv 15 km, 400 m szintemelkedés, 6 óra menetidő

A Kisinóci turistaházhoz a kóspallagi autóbusszal utazhatunk. /lásd előzőeket/. A turistaháznál lévő sokágú turistaút-csomópontban a zöld sávzöld sáv azon ágát keressük meg, amelyik a Szent Orbán fogadóhoz vezető erdészeti út mellett vezet előbb nyugati, majd északnyugati irányban. Többször keresztezzük a műutat, miközben egyre magasabbra kapaszkodunk. Aztán a Tányér-rét felé (jobbra) kiágazó zöld kereszt zöld kereszt jelzésre térünk. Egy kis nyergen átkelve széles erdei útra jutunk. Ennek a lefelé tartó ágán megyünk a völgyfenékig, ahol a nagy út egy hajtűkanyarral átmegy a völgy túloldalára. Mi az innenső oldalon maradunk és - a nevéhez méltó - Szép-völgyben, járt erdei úton felmegyünk a Tányér- rétre. A rét az Inóc gerincén van egy kis nyeregben, jó részét beültették fával. Az ültetés be is van kerítve. A jelzés a kerítést balról (nyugatról) kerüli. De mehetünk tovább az eddigi úton is, csak arra ügyeljünk, hogy ne térjünk el jobbra, hanem eredeti irányunkat tartva menjünk át a nyergen. A réttől pár lépésre átmegyünk egy feltáró úton és enyhén balra egy hangulatos völgybe ereszkedünk. A Templom-rét közelében elérjük a sárga sáv sárga sáv jelzést. Ezen jobbra (lefelé) tartunk. Kis idő múlva átmegyünk egy villanyvezeték alatt, balra - a hódmezővásárhelyi természetbarátok által megújított - szép kereszt, és máris Kisírtáspusztán vagyunk.

A kisvasúti sínek és a Toboz kulcsosház előtt keresztezi utunkat a sárga keresztsárga kereszt jelzés. Ezt követve jobbra, a tágasan induló Kollár-völgybe fordulunk. Valaha ebben is volt kisvasút, részben ennek a töltésén járunk. Újból átmegyünk a villanyvezetékek alatt, egy kisebb emelkedő, majd völgy baloldali ágán felvezető sárga négyzet jelet mellőzve a fővölgyet követve, enyhe ívben előbb jobbra, majd balra fordulunk. A sajátos - környezeti elhelyezkedésére utaló - elnevezésű, csekély vizű, Oldalmászó forrásnál felmegyünk egy feltáró útra. Azon balra térünk. Előbb inkább lefelé aztán pedig nagyjából szintben érünk az Ökrész kert tisztására. Itt újra lefelé indulunk, elérve egy apró völgyelés alját felmegyünk rajta az Inóci-nyeregbe. A Kis- és Nagy-Inóc közötti nyereg kirándulásunk legmagasabb pontja. A rét után még egy darabon szintben megyünk. Egy nyiladék után megkezdjük a lemenetet, majd újra egy kis szintezés következik, mígnem a Szép-bérc lefutó gerincén meredek úton ereszkedünk le a Pokol-völgybe. Egy meredek tereplépcső után átmegyünk egy feltáró úton, még egy rövid lejtő, aztán a Pokol-völgyi-patak csekélyke vize mellett, azon többször átkelve a Kisinóci turistaházhoz érkezünk.