KIRÁNDUL A CSALÁD

Börzsöny

KÓSPALLAG - CSÖMÖLLE-VÖLGY - MORGÓ

Jelzése: sárga sáv sárga sáv
Táv 9 km, 100 m szintemelkedés, 3 - 3,5 óra menetidő

Kóspallagra a szobi vasútvonal Kismaros állomásától autóbusszal juthatunk el. A falu második megállójánál szálljunk le. Ez a hely több jelzett turistaút találkozópontja. Mi most a sárga sáv sárga sáv jelzést választjuk. Néhány métert visszamegyünk abba az irányba, amelyről az autóbusz jött, de nem kanyarodunk délnyugatnak, mint a kék és a piros sáv jelek, hanem a délkeleti irányt tartva átmegyünk a főúton és egy szép fasorral ékesített utcán megindulunk felfelé. Ezen a szakaszon együtt halad a piros és a sárga sáv. Az utolsó házaknál mind a két jelzés jobbra fordul és enyhe lejtéssel leereszkedik a Kis-Hanta-patak völgyébe. Átkelve a patakon, attól kissé távolabb az erdőszélen vezet az út. Jó egy kilométernyire a patakot követő rét végére érünk. Jobbról betorkollik egy kisebb patak és együtt folynak tovább nagyjából déli irányba. A Boglya-kő lábánál vagyunk, itt válik el a két jelzés. A piros a Kis-Hanta-patakot követve a Kóspallagi tározóig, Törökmezőn át a 13 kilométernyire lévő Nagymarosra vezet. Mi a sárga sávot követve átkelünk a betorkolló kis patakon és elindulunk felfelé az erdőben. Rövid "húzós" kapaszkodó után enyhül a meredek. Nemsokára egy tágas mezőre érünk. Félkörben szép kilátás, érdemes szétnézni. Irányunkat megtartjuk a rét túlsó széléig. Ott egy kicsit jobbra (délre) megyünk, de csak annyit, hogy az eredeti irányunk folytatásában a meredeken induló Csömölle-völgy déli peremére kerüljünk. Előbb cserjésben, majd fiatal erdőben vezet az út, hol jobban, hol kevésbé lejtve. Az eddigi ösvény kiszélesedik és hamarosan - előbb jobbról, aztán balról is - megjelennek az "erdei vityillók", a különféle kivitelű és minőségű hétvégi házak. Ezek között ereszkedünk tovább. Átmegyünk egy nagyobb árkon és erős balkanyarral lemegyünk a völgy alján vezető kövesútra. Néhány métert azon megyünk, aztán jobbra leereszkedünk a patakmederhez.

Itt van a Riesner forrás. A Természetbarátok Turista Egyesülete foglalta 1920-ban a "Lánchídi csatában" elesett tagtársuk emlékére.

A patak mellett, hol az egyik, hol a másik oldalán vezet tovább az út. A Testvér-forrás mellett kiér a kövesútra és azon levezet a Morgó-patak völgyében lévő kisvasúthoz. Morgó megálló jobbra (délkletre) van. Kismaros vasútállomás másfél kilométernyire van ide.