KIRÁNDUL A CSALÁD

Börzsöny

KÓSPALLAGI TÁROZÓ - TÖRÖKMEZŐ - ZAMENHOFF KILÁTÓ - KÓSPALLAGI ELÁGAZÁS

Jelzése: piros sáv piros sáv, zöld háromszög zöld háromszög
Táv 12 km, 300 m szintemelkedés 5 óra menetidő

Az előző túra szerinti autóbusszal jutunk a tározóhoz. A buszról leszállva, balra az út túloldalán kerítés mellett, erdőszélen vezet az út piros sáv. Jobbról egykori zárda alapfalai. A Kis-Hanta-patak meredek partjára kerülünk. Az első alkalmas helyen átmegyünk rajta. A túloldalon kicsit felfelé menve előbb ligetes rétre, majd kisebb szántó szélére érünk. Keresztezünk egy jól járt mezei utat és déli irányba bemegyünk az erdőbe. Felkapaszkodunk a Só-hegy nyúlványára, ahol a Morgó felől, a műúton érkező zöld sáv jelzéssel találkozunk. Az alig kilométernyire lévő Törökmezőig együtt megy a két jelzés. Onnan a zöld a sáv a Malom völgyön át Zebegénybe vezet.

A turistaháznál a kék sáv csatlakozik hozzánk. Ligetes fák között, erdőszélen járunk. Ahol egy tág völgyben, egy széles úton az Országos Kék jelzés jobbra eltér, továbbmegyünk az eredeti irányban. Átmegyünk a műúton és annak túloldalán azt erdei utat követve a parkolóig megyünk. A műút élesen jobbra fordul. Mi a parkoló túlsó szélétől induló zöld háromszög zöld háromszög jelzésre térünk. (A piros sáv az erdő után gyümölcsösök szőlők közt kanyarogva levezet a 4 km-re lévő Nagymaros-Visegrád vasútállomásra.) Az Eszperantó-hegy csúcsát kerülve egy kis gerinc pihenőn többszörös útelágazáshoz érünk. Jobbról magasles. Erőteljesen lejteni kezd az út. Majd egy meredek falú széles árokban megyünk le. Az árok végénél az útkeresztezésnél lévő határozott balkanyar előtt menjük a néhány méterre lévő Zamenhoff (az eszperantó nyelv kidolgozójáról elnevezett) kilátóhoz.

Visszatérve az útcsomópontba a völgyecskén leereszkedünk az erdőszélére, s tovább a kertek között a vasút mellé. A vasút mellett balra 1 kilométerre - az aluljáró túl oldalán - van a Kóspallagi elágazás autóbusz-megálló. További két és fél kilométer Kismaros vasútállomás.