KIRÁNDUL A CSALÁD

Börzsöny-alja, Naszály

KATALINPUSZTA - GYADAI-RÉT - KOPASZ-TETŐ - NASZÁLY - KATALINPUSZTA

Jelzése: piros sáv piros sáv és kék sáv kék sáv,
táv: 16 km, szintemelkedés: 450 m, menetidő 6,5-7 óra

Ajánlott térkép: A Gödöllői-dombság turistatérképe.

Az autóbuszról leszállva a házak között megyünk Szendehely irányába. A piros sáv piros és a kék sáv jelzések ezen a szakaszon együtt mennek egy keresztig. A kék sáv balra eltér, mi viszont a völgyön megyünk tovább a Lósi-patak mellett. Elmegyünk az erdészház előtt. Az összeszűkülő völgyben több érdekes víznyelőt is találunk. A szűkület után a völgytalp széles rétté tágul. Egy hídon átmegyünk a patak túloldalára, majd ahol kettéválik a völgy, a jobb oldali ágat válasszuk. Az erdőben megkezdjük a felkapaszkodást. Nemsokára egy forráscsoportnál pihenő pad. Felérve a gerincre a Török rét előtt újra találkozunk a kék sáv jelzéssel. Ez ugyanannak az Országos Kéktúrának jelzése, amely Szendehely alatt elvált tőlünk, csak egy korábbi szakasza. Ezen fogunk visszatérni Katalinpusztára. Távolságban ugyan a fele úton vagyunk, de a neheze most következik. Úgy, hogy akik nem vállalkoznak a hosszú kapaszkodóra, azok a piros sáv jelen tovább menve alig több mint félóra alatt leérhetnek Kosdra, ahonnan autóbusszal Vácra mehetnek.

A két jelzés egy rövidke darabon együtt halad a rétig, ahol a piros sáv balra letér. Mi a kék sáv kék sávon megyünk tovább egyenesen, egy széles javított talajút végéig. Hegyesszögben jobbra fordulunk és nekivágunk a kapaszkodónak. Kanyargós ösvényen jutunk fel az 527 m magas Kopasz-tetőre. Ligetes erdőben járunk.

A csúcs előtt az északi oldalban egy meredek sziklaletörés tetejéről remek kilátásban gyönyörködhetünk. A csúcs után pedig a kék barlang jelen lemehetünk a Násznép-barlanghoz.

Még több mint 100 méter szintemelkedés van a Naszály csúcsáig. Fent a kilátóból szép körkilátás.

A csúcsra Vácról felvezető sárga sáv jelzéssel együtt kezdjük meg a leereszkedést. A délnek kanyarodó úton, amikor egy kevésbé meredek résznél nyiladékba fordul, hegyes szögben jobbra térünk. Elérve a gerinc szélét, utunk az északi oldalban meredeken megindul lefelé. Visszakanyarodunk a csúcs alá. Azzal majdnem egy vonalban - ha lehet az eddiginél is meredekebben - balra fordulunk. Jó ötven méter ereszkedés után, újra balra fordulunk, derékszögben. Egy nagyjából szintben vezető ösvényre. A bánya alatt, irányunkat tartó szekérútra érünk. Egy-két enyhe kanyar után egy kerítésnél újra erősen lejteni kezd az út. Átmegyünk a kerítésen és követjük azt. Egy derékszögű bal kanyarral újra átmegyünk a kerítésen. Nagyjából szintben megyünk vagy 50 métert, amikor derékszögben jobbra meredeken ereszkedünk le. Ahol újból átmegyünk a kerítésen balra térünk. (Jobbra az erdőben van Rockenbauer Pál emlékére állított kopjafa.) Néhány perc alatt leérünk Katalinpusztára kiinduló helyünkre.