KIRÁNDUL A CSALÁD

Börzsöny

NAGYBÖRZSÖNY - MAGYAR VÖLGY - KERESZT VÖLGY - NAGYBÖRZSÖNY

Jelzése: kék sáv kék sáv és kék kereszt kereszt, sárga sáv sárga sáv
Táv 13 km, 200 m szintemelkedés, 4,5 - 5 óra menetidő

Nagybörszönybe Szobról indul az autóbusz.

Az autóbusz végállomásától kezdetben együtt halad a kék, a piros és a sárga sáv jelzés délkeleti irányban. Az utóbbi hamarosan önállósul és irányt tartva a Húszú-völgyön át Kisirtáspusztára vezet. Mi balra, a továbbra is fonódó kék sáv kék és piros sáv piros sáv jeleket követjük. Elmegyünk a vízimalom mellett, ahol egy jobb kanyar után nemsokára kiérünk a faluból. Átmegyünk a Börzsöny-patakon. Az erdő szélén kiágazó kék négyzet jel a Vasedény kulcsosházhoz vezet. Továbbra is az együttesen haladó sáv jelzéseket követjük. Az erdőben rövid emelkedő majd ereszkedő után a Magyar-völgybe jutunk. A piros sáv az eddigi fő irányt nagyjából tartva felmászik a Magyar-hegyen át a Salgóvárhoz, ahonnan Perőcsénybe vezet. A kék sáv kék sáv a völgyön megy tovább. Erre tartunk mi is. Egy tisztásnál, a ketté váló völgy bal oldali ágán megyünk, amelyet innen Bánya-pataknak neveznek. Az egymás közelében lévő Bánya -patak, -puszta, -bérc elnevezések mind, mind az egykor virágzó középkori ércbányászatra utalnak. Néhányszor átkelve a patakon - a tisztástól jó kilométernyire - jobbra kiágazik a kék kereszt kék kereszt jelzés. A továbbiakban ezt követjük. Felmegyünk a Pogány-hegyi nyeregbe, ahol jellegfákkal tarkított kellemes rét van. A nyeregből egy éles és több kisebb kanyarral leereszkedünk a Kovács-patak völgyébe, de csak azért, hogy a túloldalon újra felfelé mehessünk. No nem kell megijedni, csak a Zálog-bérc alatt lévő Király-rétig erősebb a kapaszkodó, amely alig ötszáz méterre van a pataktól. Előtte keresztezzük a Nagybörzsöny után elhagyott kék négyzet jelet. A réttől a régi erdei vasút nyomvonalát követve, egy újabb rét után, átmegyünk a villanyvezeték alatt és máris a Kereszt-völgyben vagyunk. Folyamatos egyenletes lejtéssel érünk le a Hosszú-völgybe, ahozz az útcsomóponthoz , ahol a sárga sáv és a sárga háromszög és az általunk követett kék kereszt jelzés találkozik. A sárga sáv sárga sáv jelzésen 1 kilométer megtétele után elérjük az ifjúsági tábort és a kisvasút végállomását, valamint Nagybörszöny szélső házait. Ha időnk engedi, érdemes a Bányász templomot és a falu túlsó végén, a dombon lévő Szent István templomokat is megnézni.