KIRÁNDUL A CSALÁD

Pilis és Visegrádi-hegység

LAJOS-FORRÁS - VASAS-SZAKADÉK - KŐ-HEGY - JÁNOS-FORRÁS - LAJOS-FORRÁS (esetleg Pomáz)

Jelzése sárga sáv sárga sáv, sárga barlang sárga és zöld barlang zöld barlang, zöld sáv zöld sáv, kék kereszt kék kereszt
Táv 7 km, szintemelkedés 150 m (menetidő 3 óra)

Lajos-forráshoz gépkocsival vagy autóbusszal mehetünk. Az autóbusz Szentendréről a HÉV végállomástól indul.

A sárga sáv sárga jelzés a turistaház (egykori Dreher-vadászkastély) északi oldalánál a Lom-hegyi-nyeregből érkezik és levezet az ház alatti füves rétre. A rét szélén, a villanyvezetéknél vezet tovább, nagyjából délkeleti irányban. Keresztezi a Szentendrére vezető műutat. (A forrástól idáig a műúton is jöhetünk.)

A Cseresznyés-árok hídja után ágazik ki - az árok mellett - az Anna-völgybe vezető sárga kereszt jel. Mi továbbra is a sárga sáv jelzést követjük, egészen a sárga barlang jelig. Utunk egy nyiladék mellett vezet. Nemsokára derékszögben balra fordulunk és az eddig alig észrevehető lejtés erősebbé válik.

A balra kiágazó kör jel az időnként elapadó, gyér vizű, közeli Csepel-forráshoz vezet.

A Kő-hegyre vezető emelkedő előtt balra, a sárga barlang sárga barlang jelzésre térünk, s azon a hasadék-barlanghoz, a "Vasas-szakadék"-hoz megyünk. Innen a zöld barlang zöld barlang jel vezet tovább a Csersznyés-árok alsó részébe, a Sás-völgybe. Végigmehetünk a jelzésen is, de ahol erősebben lejteni kezd (út- és természetesen jelzés nélkül) meredeken, jobbra levághatunk. Így is-úgy is a zöld sáv zöld sáv jelzéshez érünk, amely nem túl meredek emelkedővel vezet fel Kő-hegyre, a turistaházhoz.

A házat a Magyar Turista Egyesület Szentendrei Osztálya építette 1933-ban. A ház névadója az osztály díszelnöke, Szentendre egykori polgármestere: Czibulka János.

Ide érkezik az a sárga sáv jel is, amelyet a Vasas-szakadék kedvéért hagytunk el és levezet Szentendre szélére a Kéki-bányához.

A Kő-hegy fennsíkján időszakos krátertó található, amely sajnos az elmúlt években teljesen száraz volt. Peremén Petőfi emlék és kilátóhely áll. Petőfi versben énekelte meg az "iszo-nyú magas" Kő-hegyet. A kilátó alatt érdekes sziklaformák, apró tornyok láthatók, az egyik neve: "Napóleon kalapja".

A kilátótól meredeken visz le a zöld sáv jelzés a János-forráshoz, amely viszonylag bőven folyó, jéghídeg a vizet ad.

A forrást rejtő völgyecskéből való kikapaszkodás után a kék kereszt kék kereszt jellel találkozunk. A lefelé vezető zöld sávon Pomázra mehetünk (a HÉV-állomás kb. 3 km). A kék kereszt jelzésen előbb erősebb, majd kisebb emelkedővel, kb. fél óra alatt visszamehetünk kiinduló helyünkre.