KIRÁNDUL A CSALÁD

Pilis és Visegrádi-hegység

BÉKÁSMEGYER, ÓFALU (143-as autóbusz vá.) - NAGY-KEVÉLY - KEVÉLY-NYEREG - TEVE-SZIKLA - SZARVAS (18-as autóbusz vá.)

Jelzése: piros kereszt piros kereszt és piros sáv piros sáv, kék sáv kék sáv és kék kereszt kék kereszt.
Táv 9 km, szintemelkedés 350 m (menetidő 4 óra)

A 143-as autóbusz a HÉV békásmegyeri állomásától, a hegy felőli oldalról indul. A végállomáson leszállunk és néhány métert megyünk a völgyben felfelé, majd a jobbra folyamatosan emelkedő Kőbánya úton kapaszkodunk fel a Kápolna-hegy alá. Balra tartunk, azaz mindaddig a bal oldali utat választjuk amíg csak a völgyből az Árok utca folytatása be nem csatlakozik. Itt továbbmegyünk a kertek mellett, a mező szélen. A magasfeszültségű vezeték előtt utunk becsatlakozik a Csillaghegy HÉV-állomásról érkező piros sáv piros sáv jelzésbe. Szabad mezőn, széles úton jobbra térünk és átmegyünk a Budakalász-Üröm közötti műúton. Jobbról eleinte gyümölcsös, balról bokor sor, majd mögötte fenyves övezi a széles, folyamatosan emelkedő utat. Ezen megyünk az Ezüst-hegy és Kő-hegy közötti lapos nyeregig. A térkép szerint a jelzés középtájon jobbra a Kő-hegyre vezet, valójában ezt az utat már benőtte a növényzet és nem követhető. Az új jelzés az itt leírtak szerint vezet. A nyeregből jobbra az erdőbe visz az út. Előtte azonban érdemes szemben, a nemrég még művelt kőbányába betekinteni, mert igen érdekes hely. Az utunk előbb szintben, aztán folyamatos emelkedéssel a kőbánya fölé vezet. Mindenütt régen felhagyott kőfejtéseket találunk. Egy jobbra kiágazó ösvényen a "Reuma kunyhó"-hoz mehetünk. Az egykori bánya véd-kunyhójából valamikor a Természetbarátok Turista Egyesülete alakította ki ezt menedékhelyet.

Visszatérünk az útra és továbbra is szintben megyünk tovább. Jobbról elmarad a magaslat, vagyis már nem az oldalban, hanem a gerincen járunk. Mielőtt emelkedni kezdene az út, egy útelágazáshoz érkezünk.

Balról meredeken jön fel Pilisborosjenőről a piros négyzet piros négyzet jelzés és megy tovább jobbra, megkerülve a csúcsot a Kevély-nyeregbe. Itt található az Arany-lyuk zsomboly is.

Innen már nem a fenyő a jellemző, hanem a karsztbokor erdő. Ligetes, füves, köves úton kapaszkodunk felfelé. A csúcson a kilátóból pazar látvány tárul elénk.

A csúcs túloldalán leereszkedünk a Kevély-nyeregbe. A Természetbarátok Turista Egyesülete (TTE) által 1928-ban épített turistaház ma romokban van, környezete is méltatlanul elhanyagolt. Ez a hely több turistaút találkozópontja. Nemcsak a már említett piros négyzet és az általunk járt piros sáv piros sáv, hanem a zöld és a sárga sáv, valamint az Országos Kéktúra útvonala is itt vezet el.

Három jelzés (a kék, a sárga és a zöld sáv) együtt indul a Redlinger Adolf úton. Az út névadója a TTE egyik alapító tagja. Nemsokára balra, a sziklás oldalban a Nagy-Kevély-kőfülkét látjuk. Ezt követően hamarosan szétválik a három jelzés. A zöld sáv jobbra, a Solymári-fal, és a Jenői-torony-szikla érintésével a Csízi-malomhoz és innen a Szarvas Téglagyárhoz vezet. Mi jobbra, az kék sáv Országos Kéktúra útvonalán megyünk tovább, egy meredek nyiladékban. (A sárga sáv egyenesen megy tovább Pilisborosjenőre.)

Az erdő aljába érve a széles földúton balra fordulunk. Szemben a réten az "Egri vár"-at, az Egri csillagok c. film forgatásánál használt kulisszát láthatjuk. Az út a keresztnél jobbra lévő fenyves kupon át vezet tovább, egy letörés szélén - alattunk a jellegzetes Teve-szikla -, majd a kúp mellett egy szántás szélére érünk. A térkép szerint itt válik el a kék kereszt kék kereszt jel, amelyen továbbmegyünk. De inkább tegyünk még néhány lépést a kék sáv jelzésen, amely alig ötven méternyire egy széles járt utat keresztez, mielőtt a Vendel-hegy tövében lévő keresztek mellett Pilis-borosjenő szélén, majd a Köves-bércen át a Külső Bécsi út érintésvel átvezetne a Budai-hegyekbe.

Az útkereszteződésnél egy jelzőoszlop is áll. Itt menjünk jobbra és még száz métert sem kell sétálnunk, máris a kék kereszt jelzéshez érünk. Balra egy vízmosásszerű mélyútban ereszkedünk le, amely később szekérúttá válik. Amikor kiérünk az erdőszélre, egy ösvényen balra, majd mintegy száz méter után egy mezei úton jobbra fordulunk. Innen már látszanak a kicsinyke település házai, melyeket elérve, balra fordulunk. A becsatlakozó zöld sáv zöld sáv jelzéssel együtt egy-két perc múlva a 18-as autóbusz végállomásához jutunk.