KIRÁNDUL A CSALÁD

Budai hegység

PASARÉTI TÉR - APÁTHY-SZIKLA - VASKAPU-HEGY - ERDEI BEMUTATÓ TANÖSVÉNY - MÁTYÁS KIRÁLY-EMLÉK - VADASKERT - HŰVÖSVÖLGY

Jelzés: zöld sáv zöld sáv és zöld körút körút, piros körút piros körút, sárga sáv sárga sáv
Táv 8 km, szintemelkedés 150 m (menetidő 2,5-3 óra)

Az 5-ös autóbusz végállomásától a templom mellett, a Kapy úton indulunk, ám hamarosan a Csévi útra térünk, amely a Csalán utcába torkollik. A Csalán utca 29-ben találjuk a Bartók Béla Emlékházat. A Csalán út vége felé csatlakozik hozzánk az 56-os villamos Nagyhíd megállójától érkező zöld sáv zöld sáv jelzés. Az út végén a jelzést követve, balra felmegyünk a Nagybányai lépcsőn. A Nagybányai útnál a fiatalosba vezető ösvényen balra térünk, és néhány méter után az Apáthy-szikla tetejéhez érünk. Kellő óvatossággal balra kimerészkedhetünk a szikla tetejére, ahonnan csodálatos a kilátás.

Az út keskeny szintösvényen vezet tovább.

Pár száz méter után, balról egy tárószerű, mesterséges barlang nyílik. Ezt követően egy sziklakapuhoz érkezünk - ez a Vaskapu, a hegy névadója. Felkapaszkodhatunk a kapu vörös agyagján is, bár ez egy kissé meredek.

Felmehetünk valamivel kényelmesebben is, a kaput megkerülve a szikla tetejére. A Vaskapu után emelkedni kezd az utunk, majd egy kis pihenőhely után újból szintben haladunk. A Görgényi útra, a 11-es autóbusz végállomásához érünk. A zöld sáv jelzés innen az Árpád-kilátóba vezet. Most nem vállalkozunk a meredek kapaszkodóra, hanem az erdőben szintben vezető zöld körút zöld körúton a Görgényi úti parkolóhoz és az erdei játszótérhez megyünk.

Érdemes az erdei bemutató tanösvényen körbesétálni. Van itt rókavár, magasles, madáretető és több képes ismertető is. A körséta után folytassuk utunkat a zöld körút jelzését követve, amely itt együtt halad a piros körút jelzéssel. Miután a zöld jelzés balra kanyarodik, a piros körút piros jelzésen menjünk tovább. Felérkezünk a tágas Határ-nyeregbe, amely fontos útcsomópont. A jelzésünkkel itt találkozik az Országos Kéktúra és a sárga sáv útvonal. Néhány méteren keresztül együtt halad (fonódik) a három jelzés.

Rövid, enyhe, ívelt emelkedőn megyünk fel a Homok-hegy és a Vadaskert közötti nyeregbe. Mielőtt felérünk, az út bal oldalán egy katonasírt találunk. A nyeregben van Mátyás király vadaskertjének az emlékműve. A kék jelzés az emlékmű mellett indul lefelé. A sárga sáv és a piros körút néhány méterrel az emlékmű előtt balra fordul és kb. száz méter után szétválik. A piros jelzés levezet a parkolóhoz, a sárga sáv sárga pedig a Vadaskert és a Nyéki-hegy közötti nyeregbe. Ez utóbbi útvonalat választjuk. Több kisebb-nagyobb kanyarral jutunk a nyeregbe, s onnan leereszkedünk a Nagy-Ördög-árok völgyébe. A híd előtt újra találkozunk az Országos Kéktúra jelzésével, mely a Hűvösvölgybe vezet, a villamos végállomáshoz.