KIRÁNDUL A CSALÁD

Budai hegység

JEGENYE-VÖLGY (64-ES AUTÓBUSZ MEGÁLLÓ) - KEREK-HEGY - ERDŐFÖLDEK - PÁPA MIKLÓS-EMLÉKÚT - MÁRIAREMETE

Jelzése: sárga sáv sárga sáv és kék sáv kék sáv
Táv: 9 km, szintemelkedés 150 m (menetidő 3-3,5 óra)

Budapest közigazgatási határánál szállunk le a Hűvösvölgyből induló 64-es autóbuszról. Átmegyünk az út túloldalára és elindulunk a Jegenye-völgyben felfelé. Nemsokára - a vízfogók után - a sárga sáv jelzés jobbra fordul a lefutó kis gerincre és egyenletes emelkedővel felvezet. Átmegyünk a Kerekhegy - hétvégi telep - Budaliget között vezető széles erdei úton, majd balról megkerülünk egy bekerített tisztást. A balra ívelő kanyar után az erdő szélére, az egykori Kovácsi-erdőföldekhez érünk. Továbbmehetünk a jelzésen, de átvághatunk földeken vezető úton is.

Ha továbbmegyünk, akkor ott, ahol a sárga jelzés éles szögben jobbra, az öreg erdőbe tér menjünk tovább az erdő sarkáig és a kék sáv kék sáv jelzésen, forduljunk balra (délnyugat felé). Ha átvágunk a "földeken", akkor szemben, a kb. száz méternyi távolságban lévő erdőszélen vezető úton forduljunk balra (dél felé). Az erdő szegélyét követve, enyhe jobb kanyar után elérjük a kék sáv jelzést. Ez az Országos Kéktúra útvonala, amely jobbra a Zsíros-hegyi Turistaház romjai mellett a Nagy-Szénáson át Piliscsabára vezet, balra - erre megyünk mi is - a Remete-szurdokon át Máriaremetére, illetve Hűvösvölgybe visz.

Az Erdőföldek közelében - de bent az erdőben - délkeleti irányba haladunk. A földek végénél balra fordulunk és az Országos Kéktúra jelzését követjük. Nemsokára szemből, Budaligetről becsatlakozik a kék kereszt jelzés. Itt újra jobbra fordulunk és enyhe emelkedővel felmegyünk a Remete-hegy két csúcsa közötti nyeregbe, a Pápa Miklós emlékútra.

Dr. Pápa Miklós (1907-1977) sokoldalúan képzett, nagy tudású természetbarát, jó tollú szakíró, a Magyar Természetbarát Szövetség Kulturális Bizottságának volt a vezetője. Sokat tett azért, hogy a Remete-szurdok és környéke védett legyen.

A nyeregből - miután átmegyünk a távvezeték alatt - meredeken leereszkedünk a szurdokba. A vállalkozó kedvűek az első kanyar kiszögelléséből balra egy ösvényen - kellő óvatossággal - felkereshetik a Hétlyuk-zsombolyt, amely hét egymás mellett lévő, egymással összefüggő akna-barlangszerű beszakadás.

Lent a völgyben, a kék kereszt kék kereszt jelzés Rácskitelepről, a 63-as autóbusz megállójától jön. Mi a szurdokon megyünk tovább. Az oldalában lévő több barlang közül a Remete-barlang a régészeti ásatások tanúsága szerint a kőkorszaktól a középkorig lakott volt. A szurdok közepetáján található Pápa Miklós emléktáblája. A szurdok alsó végétől kb. 500 méterre van Remetemária temploma, amely búcsújáróhely.

A 157-es autóbusszal Hűvösvölgybe utazhatunk.

Bélyegzési lehetőség: Máriaremete, templom.