KIRÁNDUL A CSALÁD

Budai hegység

BUDAKESZI - STROMFELD-EMLÉKÚT - MAKKOSMÁRIA - KISKŐFEJ - SZÉPJUHÁSZNÉ

Jelzése: zöld kereszt zöld kereszt, piros sáv piros sáv és sárga sáv sárga sáv
Táv 9 km, szintemelkedés 250 m (menetidő 3,5-4 óra)

Bár tervezett útvonalunkkal éppen ellenkező irányban van, de az autóbusz végállomásától érdemes előbb elsétálni a mamutfenyőkhöz. Mindössze negyedórás út a zöld keresztzöld kereszt jelzésen (északnyugati irányban) az a kis liget, amelyik a mamutfenyőket és a Pászti- pihenőt is rejti. Pászti Gyula (1917-1996) a Budapesti Rockenbauer Pál Túravezetők Klubja alapítója és vezetője volt. Ő fedezte fel a turisták számára ezt a helyet.

Visszatérünk az autóbusz végállomásához és - utunkat a zöld keresztzöld kereszt jelzésen folytatva - a kerti telepen át déli irányban nemsokára az erdő szélére érünk. Jobbról szennyvíztisztító telep, majd egy bokros mezőrész következik. A széles út, amelyen járunk a Szénászug hétvégi házaihoz vezet. Közvetlenül az első házak előtt befordulunk balra (kelet felé) az erdőbe. Az út hangulatos, szűk völgyben vezet. A kavics-ároknak ezt a részét "Meteor-szurdok"-nak, az utat magát Stromfeld Aurél-útnak nevezik.

Stromfeld Aurél a Természetbarátok Turista Egyesülete (TTE) Magánalkalmazottak Osztályának volt a tagja és nagyon sokat tett a természetbarátok képzéséért. A Budapesti Vörös Meteor TE. részben az egykori TTE Magánalkalmazott Osztályából alakult. Ők kezdték el ezt az utat járni és kezdeményezték a turista útjelzés felfestését is.

Kb. egy kilométer után tágasabbá válik a völgy, és mi az erdőszél közelében, a telkek mellett Makkosmária rétjére érünk. A rét sarkánál találkozunk a Budaörs felől érkező piros sáv piros sáv jelzéssel. Egy ideig ezt fogjuk követni. Elhaladunk a templom mellett, kis kapaszkodóval felérünk az erdő szélére, majd balról elhagyjuk az egykori turistaházat. Néhány kanyar után a Virág-völgyben találkozunk a sárga sáv sárga sáv jelzéssel. Pár száz méteren keresztül együtt halad a két jelzés, amelyet követünk. (Balra a völgyön lefelé, a piros kereszt piros kereszt jelet követve visszamehetünk Budakeszire is. Az autóbusz megállója jó másfél kilométernyire van.)

Egy útvillában a piros jelzés balra tér, mi egyenesen megyünk tovább, a sárga sáv sárga sáv jelzésen. Keresztezünk egy metsződést (sekély, árokszerű kis völgyecske). Nagyjából szintben, szép, erdős környezetben érkezünk három metsződés találkozásához és egyben a Korányi Intézet széléhez. Több kisebb-nagyobb kanyar és egy kis kapaszkodó után átmegyünk a Gyermekvasút sínein. (Az előtte balra kiágazó sárga kereszt sárga kereszt jelzés a Vadasparkhoz vezet, mely kb. 2,5 km..)

Továbbra is a sárga sáv jelzést követjük és a sínek mellett elsétálunk a János-hegy és a Nagy-Hárs-hegy közötti nyeregbe.

Budaszentlőrinc pálos kolostorának romjai - szépen konzerválva - ma is láthatók. Később a "Szép juhásznő"-höz címzett fogadó állt itt. Az Úttörővasút építésekor a Ságvári-liget nevet kapta e hely. A rendszerváltás után - a már korábban is használt - Szépjuhászné elnevezés jött divatba.

Innen autóbusszal a Moszkva térre mehetünk.

Bélyegzési lehetőség: Makkosmária, templom; Szépjuhászné, Gyermekvasút.