KIRÁNDUL A CSALÁD

Budai hegység:

FARKASRÉT, 53-AS AUTÓBUSZ - APÁCA-RÉT - SZÉCHENYI-HEGY - SZÉCHENYI EMLÉK - ORBÁN-HEGY - MARTINOVICS-HEGY - VÁROSMAJOR

Jelzése: zöld kereszt zöld kereszt és zöld sáv zöld sáv. Táv 8 km, szintemelkedés 150 m (2,5-3 órás séta)

Elsősorban tavaszi sétának ajánljuk. Az útvonal döntően lakott területen vezet, ennek ellenére sok a látnivaló.

A Hóvirág út és Rácz Aladár út sarkától, az 53-as autóbusz megállójától, a zöld kereszt jelzésen indulunk. A Kis-közben enyhe, majd az erdő szélétől kisebb kapaszkodóval érkezünk a tv-torony kerítéséhez. Nyílt terepen megyünk tovább az Apáca-réten át a Gyermekvasút végállomásáig, ahol találkozunk a zöld sáv jelzéssel. Ez a jelzés a Városmajortól Telkiig kanyarog több tíz kilométer hosszúságban. Mi most a városmajori ágát választjuk. A Rege-parkon át lesétálunk a Fogaskerekű felső végállomásához, s tovább a Rege utca - Svájci út - Széchenyi emlékúton a Széchenyi-emlékhez. Korlátozott, de érdekes panoráma nyílik - elsősorban a városra - a kilátóból. Valamikor a Városligetben, az Artézi-forrás felett állt ez az építmény, amelyet Ybl Miklós tervezett és 1898-ban került jelenlegi helyére. Tövében a szerény kőoszlop "Széchenyi-hegy" felirattal az eredeti, 1860-ban állított emlék. A kilátó alatti hegyoldalban, kis fenyőligetben van Széchenyi bronz mellszobra, amelyet a "legnagyobb magyar" születésének centenáriumán emeltek 1891-ben. Stróbl Alajos munkája. Az Evetke utcán át a Karthauzi útra érünk. A 14. szám alatt van a Karthuzi-lak, Eötvös József egykori, svájci stílusú villája. Elmegyünk a műemlék épületben lévő patika előtt és a Fogaskerekű vasút megállójához érünk. A patinás állomásépület mellett szépen ápolt parkot találunk Bódy Tivadar és Eötvös József mellszobrával. A park mellett vezet a Szépkilátás utca, amely lépcsőkben végződik; erre megyünk.

A lépcső alján a Tücsök utcába jutunk, majd balra a Diana útra térünk. Ezen a szakaszon nagy a forgalom, ezért gyorsan befordulunk jobbra, a Költő utcába. Az utca vízszintes szakasza a Jókai-kerthez vezet. Stílusosan e gyönyörű természetvédelmi területen van az Országos Természetvédelmi Hivatal központja. A Park szabadon látogatható. A meredekké váló Költő utcából a Horvát Követség épületénél indul lefelé a Tündér út; a következő útelágazásig (Gyöngyvirág út) ezen megyünk. Itt balra fordulunk, és az első útkereszteződésnél, a Diana úton jobbra térünk. Néhány régi és több új villa között vezet az út. Jellegzetes múlt századi ház az Óra utca sarkán lévő diplomáciai épület. Ez az Óra-villa (nevét a ház is és az utca is az egykor az épület homlokzatán lévő óráról kapta). 1849-ben itt volt a főhadiszállása a Budavárat ostromló honvéd csapatoknak. A Diana út lépcsőkben folytatódik, amelyet a Szendrő utcáig követünk, ahol balra fordulunk és a Lóitatóhoz megyünk. Közben - északra, a házak között - már látszik következő célpontunk, a Martinovics-hegy erdős teteje. A Lóitató az Istenhegyi út - Nógrádi út - Szendrő utca találkozásában lévő dombormű. A nagy forgalom elerülése miatt szemben, a benzinkút mellett a Matyó utcába térünk. Az utca végén jobbra fordulunk és a Tusnádi utca keresztődése után felmegyünk a Martinovics-hegyen lévő fiatal erdő szélére és onnan tovább a hegycsúcsra, amely természetvédelmi terület. A felnövekedett fák miatt most csak részkilátásokban van részünk, azok viszont páratlanok. Van egy olyan pont, ahonnan úgy tűnik, mintha az Erzsébet-híd a Gellérthegyet és Várhegyet kötné össze. Remélhetőleg a kilátó eredetileg tervezett második szintje is elkészül, és akkor teljes körkilátásban lesz részünk. Némi kacskaringóval leérünk a Gál József utca, Zeke utca és a Csaba utca találkozásához. A Csaba utca lépcsőin megyünk tovább a Bíró utcáig. Ezen balra fordulunk, majd az Alma utcán jobbra, a jelzőlámpánál átmegyünk a mindig forgalmas Városmajor úton és a Városmajor öreg fái között kiérünk a Krisztina körútra, illetve a Moszkva térre.