Egy túravezető feljegyzései

Gyenes Péter

Népes csapatot vezettem a minap Kevély-nyereg felől Csillaghegy irányába. A szomorú sorsú turistaház környékét lassan ellepi a szemét. A TTE-kunyhó környezete se különb. Lejjebb a fenyves mellett hangos társaság, a tűzrakási tilalomról sem tudnak... Sivár szemetes területen átvágunk a Róka-hegyi bánya természetvédelmi területéhez, mert fentről érdemes benne lefelé haladni. Szerintem a jelzést is erre kellene vezetni, mert ilyen látványosságot kár kihagyni. Mindazonáltal itt is találkoztunk "belőtt" fiatalokkal, kidöntött ismertető táblával. Az általam oly gyűlöletesnek és agresszivitást sugallónak ítélt firkák is hirdették az új kor minden emberit és szépet bemocskoló kultúráját...

Valamelyik újságban olvastam, hogy Gödön golfpályát építenek. Ez még nem is lenne baj, de természetvédelmi területen teszik, a helyiek tiltakozása ellenére. Pontosan nem tudom ez a rész merre van, de félek Göd-alsó - Csomád jelzésének is az lesz a sorsa, mint a Horány környékinek. Elég rég nem jártam e nagyon kellemes zöld kereszt jelzésű utat, de már akkor is hiányos volt.

Úgy látszik a főutakhoz, városokhoz közeli területeknek annyi...

Autóbusztúrán vettem részt március közepén a vegyiművesekkel. Ezúttal Legéndről indultunk a Menyecskés gerincén, jelzetlen úton. Szép kilátást nyújtó kopáros után erdei ösvényeken vándorolva ereszkedtünk le Alsópeténybe. A gyönyörűen konzervált kastély előtt egy holland autóbusz parkolt... Egy darabig a csendes, tájképileg igen szép Alsópetényi-patak széles ártéri növényzete kísérte földutunkat. Aztán az út lassan elfogyott, de irány szerint el is hagytuk Hajduárok-puszta felé átvágva. A puszta romos, elhagyatott, ám a tájékozódást jól segítő pont. A túrát a Galamb-hegy széles tisztására felérve az Országos Kék jeleket követve lehet folytatni Felsőpetény , illetve Ősagárd felé. Ezen a területen csak a pontosan tájékozódók boldogulnak. A jelzett szakasz - sokan tudjuk - már rég megérett egy felújításra. Ezen kivűl volt egy olyan érzésem, hogy a Cserhát térkép egyes részei a távolsági arányokat tekintve hibádznak.

Egy régi túratársam mondta volt ilyenkor "átrendezték a terepet"...

Bakonyoszlopról vezettem autóbusznyi sereget Sövény-kút felé. A piros kereszt jelzés itt véget is ér, mert az épülőfélben lévő panzió épületek kerítését megkerülő erdészeti út már jelzetlen. Nagy kanyarokkal - jó ideig felejthető "satnyásban" - vezet enyhén felfelé az út.

Az Erdész emléktábla feletti padokon ebédpihenőt tartottunk, majd leereszkedve a Hajmás-patak széles völgyébe váratlan "idegenvezetőt" kaptunk. Hajmás-puszta körzete ugyanis magánterület... Ezúttal nem volt gond, mert mind két fél kulturáltan tudott egymással szót váltani. A gazdaság területén láthatólag megszakad a zöld kereszt jelzés, mely a tavak túloldaláról a gát tetején át vezet ide. A tavalyi Réde - Csatka túránk alkalmával - amikor a Táncsics túra piros sávját tapostuk - találkoztunk is ezzel a jelzéssel. Végül a gazdaság nyugati végén kaptunk áthaladást, ahol déli irányban indultunk vissza Bakonyoszlopra.

A Szentkirályi erdőben frissen festett zöld jeleket láttunk, de útirányunkkal nem egyeztek. Vajon hová vezet?

Igazán nem ártana, ha találnánk valami megoldást arra, hogy minden új jelzésről hírt adjanak a készítői. Mert ugye mit ér az a jelzés amelyikről nem tudjuk, hogy honnan jön és hová juthatunk el rajta.

Szerintem - lehet, hogy az ismereteim hiányában, de - erre a területre elég lenne egy piros kereszt, amely a Táncsics körtúra piros sávjától Bakonyoszlopig, illetve innen - a jelenlegi nyomvonalat követve - az Ördög-árokhoz vezetne.

Ha már az Ördög-ároknál tartunk - úgy hallottam - nincs meg a vaslétra... Vajon tényleg így van?

A Mecsekalja Térségi Egyesület (Telefon: (73) 371-018, fax: (73) 371-125) kiadott egy turistatérképet az Ormánságról. Az 1:60.000 méretarányú térkép "A Mecsek aljától az Ormánságon át a Dráváig" alcímet viselve, kelet-nyugati irányban Harkánytól a Barcsi ősborókásig ábrázolja a vidéket. A Villányi-hegység nyugati végei Turonytól láthatóak. Jelzések egyelőre nincsenek, de a földutakon és a töltéseken - gondolom - gyalogosan és kerékpárral el lehet boldogulni. A TV Natura szerkesztősége a közelmúltban mutatott be háromrészes filmet hazánk eme különös, eldugott sarkáról. A "Járóföld" című műsort ennek kapcsán is ajánlom minden turistatársam figyelmébe. Miként az "Arborétumok, gyűjteményes kertek" rövid epizódjait úgyszintén.

Térképügyben még annyit, ha a Tolnai-hegyhátról végre megjelenik hasonló úttörőmunka, újabb fehér foltot pipálhatunk ki. Egyébiránt a Külső-Somogy készülő térképének próbanyomatait most tanulmányozom. Személyes tapasztalataimmal talán tudok valamit segíteni.

Természetbarát Híradó 73. szám, 1998. április
A Magyar Természetbarát Szövetség honlapja >A Magyar Természetbarát Szövetség honlapja >A Magyar Természetbarát Szövetség honlapja >A Magyar Természetbarát Szövetség honlapja