Fehérvár Természetjáró Egyesület

A környék jelzett útjai

A Pentelei-erdőn
Piros sávon Fehérvártól Iszkaszentgyörgyig

P sáv: Székesfehérvár , Vágóhíd - Pentelei parkerdő - Pokol pince, a.m Táv: , kb. 8 km
P kereszt: Sárpentele, v.m. - Sárpentele - Parkerdő - Székesfehérvár, Orsovai utcai a.m. Táv: kb. 3 km

A Jancsár-utca városunk egyik helyi autóbusz végállomása. A vágóhíd melletti, a Balatoni út kifelé vezető oldalán levő autóbusz megálló tábláján piros sáv jelzéssel találkozhatunk. Induljunk el a felüljáró felé, de annak kezdeténél térjünk be a Tátra utcába, azon végighaladva a komáromi vasút alatt friss jelzés hívja fel figyelmünket a jó irányra. Túloldalán a tóvárosi rétnek is ismert legelőn halad utunk, egy másik vasút, a szombathelyi mellett. Keresztezzük az Aszal-völgyi-víz felszinre került vizét. A töltés oldalán termő 'gyalogszederből' lakmározhatunk, ha éppen augusztus tájékán járunk errefelé.

Amikor elérjük a jelzőlámpás vasúti átjárót (Borszéki utca), térjünk át a másik oldalra és tartsuk az irányt. Tovább egyenesen, most már lassan távolodva a vasúttól, a Székely utca murvás utján - szerencsés esetben birkanyájat látva - jobbról hétvégi telkek látványában 'gyönyörködhetünk'. Az átjárótól kb. 2 km-re az ú balra kanyarodik (hogy a továbbiakban Orsovai utcaként szerepeljen), de az minket ne érdekeljen, a kanyar előtt jobbra letérve, a baloldali ligetessel párhuzamosan - ám lábunk alá figyelve - irányunkat megtartva haladjunk. Íme az emberi leleményesség csodája. Hányféleképpen tudunk szemetelni!? (Itt jut eszembe egy tavalyi ötletem: pályázat a legváratlanabb helyen felbukkanó szemétlerakatról.)

Itt vagyunk a pentelei-erdő észak-keleti csücskében: egy fa messziről láthatóan jelzi a betérést. Mive lezért jöttünk, be is térünk. Az árnyas úton 200 m múlva balról sorompó védi az autóktól az erdőt, rajta az ismert jel (piros sáv). Választhatunk: az úton továbbhaladva újabb 200 méter után balról arborétum hívogat. Térjünk be. Kijövet a kerítés túlsó oldalán gyalogösvény csábít P+ jelzéssel. (A jelzés Sárpentele, v.m.-tól indul, innen kb. 1,3 km-re.) Hangulatos kis utakon mehetünk déli irányban, közben fahídon átkelve, piciny tó szélén haladva. (Ha kedvünk tartja, kimehetünk a pentelei templom kertjéig, ahol a Széchenyi-család sírkertjét is megtekinthetjük.) Lombos fák között érünk el egy hatalmas esőbeállóhoz. Itt majálisokat szoktak tartani (tűzrakóhely). Balról már láthatjuk a tájból pár méterre kiemelkedő, Viktor-hegynek is nevezett zártkertes területet, délnyugati csücskében egy erdészházzal. Az erdészház déli oldalán vezet utunk (Tilos-út), majd jobbra egy széles, homokos ösvényen folytatódik a jelzés, kiér az úrhidai útra, hogy balra fordulva elérje az 500 méterre levő helyi autóbuszmegállót (ez a 10-es busz végállomása).

Aki az első sorompónál balra fordult, a Lovagló-úton követheti a piros sávot. Menjünk rajta úgy 400 méternyit, jobbra labdázásra alkalmas hely, balra pihenő hívogat, (enyhén romos állapotban) esőbeállóval, tűzrakóhellyel. Ha nincs tűzgyújtási tilalom, megsüthetjük pecsenyénket itt, vagy a később ismertetett helyeken is. Továbbindulva jobbára fenyvesben haladunk. Érdekes színfolt a fehér törzsével viruló nyárfa. Kettőt is láthatunk. A Lovagló-út keresztezi a Tilos-utat, majd a jelzés jobbra betér a lombok közé (figyeljünk!). Kiépített pihenő búvik meg a 'rengetegben', ez a leghangulatosabb tűzrakóhely az erdőben. Pár méter és kinn is vagyunk az úrhidai úton. Ugyanott ahol a 'meg' jelzés is kiért.

Az erdő déli részén folytatódik a sáv jelzés. Egyenesen keresztülvág a parkolón, jó egy kilométer után jobbra, majd 500 méter múlva balra tér, hogy onnan 700 méterre a Pokol pince autóbusz megállóhelynél érjen véget. Ám az erdő ezen oldala is tartogat felfedezni valót. Itt találunk egy 2000 méteres tornapályát. 20 állomását végigjárni és végigdolgozni mindenkinek ajánlható, aki el szeretné kezdeni a mozgást. Az erdőrész keleti felében nagy pihenő és játszó területet telálunk, hatalmas fákkal. Itt is eltölthetünk egy napot. Sajnos az erdőgazdálkodás elérte ezt a részt, sok a fiatal telepítés.

(Fehérvár Híradó, 17. szám,1997. április alapján)

Piros sávon Fehérvártól Iszkaszentgyörgyig

P sáv: Székesfehérvár - Moha - Duzzogó - Kő-hegyi elágazás. Táv: kb. 14 km
P négyszög: Kő-hegyi elágazás - Iszkaszentgyörgy, presszó. Táv: 0,3 km

A 10-es busz városi végállomásánál levő autóbusz megállót jelző tábla oszlopán piros sáv jelzést fedezhet fel a figyelmes szemlélődő. Vajon hová vezethet? Kövessük.

A jelzés a Bregyó-közben, a hídon balra kanyarodik és Gaja-ág melletti úton a ligetes erdőbe érkezik. Az erdőcske 1995-96-ban jelentős változáson ment át, mert új, murvás utakat létesítettek. A kanyargós útvonal a Kereszttöltés utcán folytatódik, balra laktanyát, jobbra az ásványvíztöltő üzemet hagyja el, hogy a Palotai-út előtt hirtelen jobbra bevágva a Gaján átívelő kis gyaloghidat célozza be. Azon átkelve már a pecások háta mögött sétálva pillantjuk meg a nyolcas elkerülő szakaszát. (Szerencsére óvatos főhajtással nagyobb termetű társaink is átférnek az út hídja alatt, nem kell felmászni a nagy forgalmú úttestre.) Továbbra is a patak mellett maradunk. Jobbról a töltések mögött halastó rendszert láthatunk, balról erdő követ, melynek sarkán mi is elfordulunk balra. Szemben házakat pillantunk meg. Hangos kutyaugatás fogad, de azzal ne törődjünk, jobbra térve hagyjuk magunk mögött a várost és induljunk el az enyhén balra ívelő úton. Figyeljünk, mert nemsokára gyenge ösvényen a sínekre merőleges csapásra térünk. Az oszopokon jól látható a jelzés, de a szemben levő nyárfák közül a baloldali is jó irányt ad. Figyelmesen keresztezzük a komáromi vasútvonalat. Ha átkeltünk rajta, forduljunk jobbra. Mondhatnánk, most már sínen vagyunk (vagy csak voltunk), mert ezt az utat Moháig el nem hagyjuk. Közben faiskola mellett nézelődhetünk, balról feltűnnek az aligvári telkek, később jobbról homokbánya bejáratát fedezhetjük fel. Balra a távolban az Iszkai-hegyekben gyönyörködhetünk. Mohára beérve (jobbra az első utca a Mohai Ágnesről elnevezett ásványvíz palackozójához vezet), egyenesen folytatjuk utunkat, a falu közepén vendéglátó egységet, odébb (sok más helységgel ellentétben) utcai közkutat is találunk. Eddig mintegy 9km-t mentünk. Moháról könnyen hazajuthatunk autóbusszal, de ajánljuk, hogy a következő 5 kilométert meg csatoljuk túránkhoz.

Továbbra is egyenesen haladunk keresztül a falunk, hogy kiérve egy árkot találjunk. Az átjárón átkelünk és balra kanyarodva célba vesszük a magaslest. Onnan már (autóval is) kijárt út vezet tovább. Vigyázzunk, a fasort elérve a kereszteződésben balra kell fordulni! A széles út kis erdő szélén halad. A jobbra feltűnő felhagyott halastavaknál elfordulunk és a medren átvágva bükkös erdőhöz érkezünk. Szemlátomást megváltozik a táj. Az iszkaszentgyörgyi Pappenheim-Károlyi kastélyhoz tartozó egykori parkerdőben járunk. Ma már elhanyagolt, de a fafajták változatossága ma is szembeötlő.

Figyeljünk a letéréshez, mert balra a Duzzogó-fürdő romjaihoz vezet a jelzés, melyet balra megkerül. A túloldalán találjuk meg a bejáratot. Érdemes körbejárni az úgy ahogy kitisztított területet. Felsejlik a medence egykori alakja, melynek közepén valaha melegvizű forrás biztosította a vízellátást. Körben öltözők és egyéb kiszolgáló épületek maradványait fedezhetjük fel.

Tovább megyünk és keresztezzük a fehérvár-kincsesbányai utat, elhaladunk két istálló között is kis kaptatóval egy útelágazáshoz érünk. Ez a Kő-hegyi elágazás. Innen indul a zöld sáv Várpalotára. A piros sáv tovább halad egy derékszögű töréssel jobbra. Mi inkább válasszuk a balra induló piros négyzetet, melyiken lejutunk a buszmegállóhoz.

Az útvonal végig jól jelzett, felújított

( Fehérvár Híradó, 16. szám,1996. december alapján) jelzett, felújított

( Fehérvár Híradó, 16. szám,1996. december alapján)