Az Országos Kéktúra Fejér megyei szakasza

1.szakasz: Csőszpuszta - Kisgyón - Isztimér - Bodajk - Csókakő vmh

Táv: 27,9 km, szintkülönbség: 360 m, menetidő: 454 perc

Csőszpusztára Várpalotáról juthatunk el autóbusszal.

Csőszpuszta északi részén, az erdőszélén mielőtt továbbhaladnánk a kék jelzésen, az Alba Regia Barlangkutató csoport házánál találjuk a bélyegzőt /bélyegzőpárnát vigyünk/, ahol esetleg szállást is kérhetünk, valamint barlang-vezetést, amennyiben szeretnénk az Alba Regia barlangot bejárni /felszerelést korlátozott számban tudnak adni /.

Csőszpusztáról szegélysávban gyalogolunk északkeletnek, 20 perc után elérjük a kék barlang jelzést, amely keletnek ágazik ki. Rajta az Alba Regia barlang bejáratát és az Úttörő forrást érintve a Hamuházi vadászházhoz, ugyanoda érkeznénk, ahová az országos Kék jelzést követve is 25 p múltán eljutunk. Erdőgazdasági üzemi utat érünk itt. Balra vezető ágán a piros sáv jelzés a Kisgyóni Természetbarát Telepig , kék rom pedig a kb. 300 m-re lévő Csikling vár romjáig vezet. Mi az országos kék sáv jelzéseit követve, előbb északkeletnek, majd a köves utat elérve azon kb. 200 m-t haladva Királyszállás irányába, balra letérünk az üzemi útról kelet-északkeletnek aTűzköves-árok irányába. 1500 m megtétele után elérjük a védett geológiai feltárást. A feltárástól balra északnyugati irányba a piros kereszt ágazik ki és az aszfalt úton haladva becsatlakozik a már korábban említett piros sáv jelzésbe. Rossz idő esetén ajánljuk az aszfalt utat Kisgyónig. Az Országos Kék jelzés délkelet irányba tart a piros kereszt másik ágával közösen, 500 m hosszúságban. Ezután a Kék jelzés kelet-északkelet irányba tart. 600 m megtétele után köves útra térünk, mely elvezet a Bányász emlékműhöz. Az országutat keresztezve, azzal párhuzamosan haladunk északnak a régi kisvasút nyomvonalán. 800 m megtétele után elérjük a Kisgyón Természetbarát Telepet, ahol a régi bányászházakból turistaházak, kulcsosházak alakultak. A Kék-túra bélyegzője a Videoton (Gyöngyvirág) és a Honvéd-Szondi turistaházakban található, valamint áprilistól novemberig a Büfében ( Barka Gáborné Marika néninél ).

Bélyegzés után visszatérünk a Kék jelzésre, mely a Videoton és a Szondi házak között halad keleti irányba. 150 m megtétele után befordulunk jobbra, déli irányba. Utunk kissé emelkedő úton folytatódik Farkas-kúton át Dóra hegy irányában. A Dóra hegyre való utunkon egy irtást érünk el, majd annak közepén jobbra fordul a Kék jelzés.
/ Az egyenesen továbbvezető út az Inotai Erőmű Szabadidőközpontjához vezet./

A kereszteződéstől kb. 400 m-re egy mély úton folytatjuk utunkat, majd újabb 600 m után találkozunk a piros kereszt jelzéssel, melyen balra fordulunk és kb. 100 méteren mindkét jelzés megtalálható. Ezután a piros kereszt balra fordul Kisgyón felé, mi pedig a Kék jelzést követve rövidesen kiérünk az erdőből és a cserjésben vigyázzunk, hogy ne veszítsük el a jelzést. Mintegy 300 m megtétele után jobbra fiatal fenyves, balra legelő között vezet utunk. Innen szép kilátásunk van a közeli Dültfás-pusztára, Mecsér-telepre, de a távolabbi községek is láthatók. A fenyves végén jobbra kanyarodik utunk Som-hegy irányába, majd ismét erdők közé fordul utunk északkelet irányba. A Som-hegyen áthaladva rövidesen kiér az erdőből és Isztimcute;r felé fordul. Itt szántók, majd pincék között vezet be utunk Isztimérre. A faluban Köztársaság u.157.sz. alatt találjuk a kerítésen a Kék-túra bélyegzőt, valamint a vendéglőben.

A falu ÉNy-i végén a Kő-keresztnél a Tűzoltó-szertárnál balra fordulunk egy köves, meredek úton északnyugati irányba. Az út jobb oldalán kőbányát találunk.

A dombtetőre felérve jobbra elfordulunk. Az út északkeleti irányba szeli át a szántóföldet / nincs kitaposott út, mert felszántották /. Elérjük a vadaskert kerítését, létrákon kelünk át, majd bozótos területen, de szép kilátást nyújtó, kellemes úton ereszkedünk a Haraszt széles, füves völgyébe. Innen az út északkeleti irányba halad tovább. Hangulatos erdészeti úton érjük el a hegygerincet, majd meredeken ereszkedünk a Széles-árok alsó szakaszába.
Hamarosan nagyon szép környezetben lévő kis halastóhoz érkezünk és innen északnyugati irányba fordulva haladunk tovább. Pár perc múlva fahídon kelünk át a Gaján és a sziklás partoldalon már a Gaja-szurdok egyik legszebb részén járunk. Megérkezünk a patakon átdőlt Ádám-Éva fához és mindig a patak bal partján haladva megyünk végig a jól ismert Gaja-szurdokon, amely méltán az egyik legkedveltebb kirándulóhely. A kerítés létráján át érünk ki a Gaja-völgyből, a Varjúvár turistaháznál azonnal éles szögben keletre fordulunk. Meredek, sziklás úton kapaszkodunk fel a Gaja-szurdok peremére, közben többször is megcsodálhatjuk fentről a szurdokvölgyet, amely teljes hosszában, egészen a Fehérvárcsurgói víztározóig végiglátható. Szép kilátás nyílik Balinka-Bakonycsernye-Dudar-Zirc- Kőrishegy irányába is. Vadbeugratónál jutunk ki a zárt területről és a sípálya mellett ereszkedünk le Bodajk községbe. Közben gyönyörű kilátást élvezhetünk a falura illetve utunk folytatására, a Vértes-hegységre. A Kék-túra bélyegzőt a község központjában, a Gajavölgy vendéglőben találjuk. Bélyegzés után még érdemes felmenni a Kálváriára és a Kesellőre, majd visszatérünk a Fenyő bisztróhoz, itt jobbra fordulva rátérünk a Csókakő vasútállomáshoz vezető országútra, ahol az Országos Kék-túra bakonyi szakaszának végéhez érünk. Innen vonaton, vagy az országúton továbbhaladva a 81-es, Székesfehérvár-Győr országútra kiérve jobbra megyünk az autóbusz-megállóhoz ahonnan Székesfehérvárra visszatérhetünk.

2. szakasz: Csókakő vmh - Gánt

Táv: 18,6 km, szintkülönbség: 360 m, menetidő: 315 perc

Csókakői vasútállomástól aszfaltúton ÉK felé haladunk, majd a 81-es Székesfehérvár-Győr főúton néhány percig jobbra megyünk, az autóbusz-megállónál, a csókakői aszfaltúton balra térve Csókakő község felé vesszük utunkat. Az út észrevétlen emelkedik, s amikor elérjük a falut, a vasúti megálló szintjénél 120 m-rel vagyunk magasabban. A főutcán tovább is északkeleti irányba haladva balról elhagyjuk a Római Katolikus templomot. Csókakő végéhez érve jobbra találjuk a Nádfedeles sörözőt, mely szintén bélyegző hely. Utunkat a baloldali aszfaltos úton folytatjuk. Egy Y elágazáshoz érve a baloldali ágon folytatjuk utunkat. A vízmütelephez felérve a jobb oldali úton megyünk tovább a Csókakői vár felé. Jobbról egy elhagyott kőfejtőt találunk, rövidesen a XIII. századi várrom alá jutunk. A piros rom jelzésen balra óvatosan felkapaszkodva igen szép kilátást élvezhetünk a Móri-árok és az azon túl kezdődő Bakony felé. Mielőtt megkezdenénk vértesi túránkat frissítsük fel vízkészletünket a Várvölgy bejáratától balra található nyomóskútnál, mert Gántig nincs vízvételi lehetőségünk. Visszatérve a kék sáv és piros rom jelzésre, nagyjából észak felé vezet a Vár-völgy szép erdős, sziklás, szűk völgyfenekén a lassan emelkedő, gyenge talajút. Itt a legragyogóbb nyári napsütésben is félhomály terjeng, amiben romosan állnak a hatalmas sziklatömbök, ágaskodó függőleges falak. Közben már pár perc múlva jobbra meredek, csúszásveszélyes hegyoldalon vezető ösvényen felkapaszkodhatunk az ugyancsak percekre, balra fent nyíló Vár-völgyi-kőlyukhoz. A barlang a dolomit sziklafalban van, kb. 10 m hosszú, 5-6 m széles és 0,5-1,5 m magas. A völgy aljára visszatérve alig 10 perc múlva utunkból balra elválik a Mórra tartó piros rom jel, állandó emelkedéssel érünk a Várvölgyet derékszögben keresztező Határnyiladékba. Itt jobbra, északkeletre térünk egy köves útra és kb. 10 perces gyaloglás után egy szép nyiladéknál, a Kocsmáros-dombnál keresztezzük a Csákberény-Mór zöld sáv jelzést. Baloldalt egy nagy irtást találunk. A kerítés jobb oldalán haladunk északkeleti irányba. Az út bal oldalán nagyon szép fenyves található, a fenyves végén balra fordulunk északnyugati irányba, itt vigyázzunk, nehogy az eddigi kocsiúton haladjunk egyenesen tovább. Az északnyugati irányú nyiladékban kb. 300 m megtétele után újra északkelet felé vezet az út a fennsíkszerű terepen, míg a kék kereszt továbbvezet a nyiladékban. Nagy-bükk magasságában gyönyörű fenyves szegélyezi utunkat, fakitermelés folyik ezen a szakaszon. Az utunk 100 m után bükkös erdőben vezet tovább. A tisztásra kiérve balkanyart vesz utunk, az erdőbe beérve jobb oldali nyiladékon megyünk tovább északkeleti irányba. Az út 80 m után elágazik a régi K-re, ennek bevezető szakasza szürkével le van festve. Az új kék sáv egyenesen megy tovább a Pátrácos irányába míg 100 m után kiérünk egy aszfalt útra, ezen jobbra indulunk, balra egy nagy tisztás, irtás található, az út két kerítés között halad tovább míg elérjük a Horog-völgyi erdészeti utat. Ezen jobbra, délnyugat felé fordulva alig 10 perc múlva, az út hajtűkanyarjából balra, kelet felé egy gyönyörü völgyben folytatjuk utunkat és kb. 15 perc után keresztezzük a Csákberény-Pusztavám zöld sáv jelzést. Ettől pár percre jobbra találjuk a zöld sáv jelzésen a Géza- pihenőt, amelyet dr. Göblyös Géza ügyvédről neveztek el, aki nagyon sokat tett Fejér megye természetjárásáért. A pihenőhelyről gyönyörű kilátás nyílik az alatta húzódó Horog-völgyre. Visszatérve a kék sáv jelzésre 20 m-ig közösen megy tovább a zöld sáv jelzéssel, ekkor a kék sáv jelzés jobbra letér kelet felé Antal-árok irányába. Az út kb. 100 m megtétele után egy 5-ös elágazáshoz ér, itt jobbról számítva a második úton folytatjuk utunkat kelet felé. Vigyázzunk az úton sok a kidőlt fa és a kő. A kék sáv és a kék kereszt által határolt területen találjuk a Redl-emlékmüvet, amelyet egy erdészről neveztek el, aki sokat tett az erdőkért. A tisztásra kiérve egy lombos csemetés által övezett úton folytatjuk utunkat az erdészházig, amelyet balról kerülünk meg és folytatjuk utunkat a kék sáv jelzésen. Az utunk lefelé ereszkedik az Antal-árok felé, rövidesen bejön balról egy másik út, de mi a jobboldali úton folytatjuk utunkat míg jobbról el nem hagyjuk a kék kereszt jelzést, mely a Juh-döglesztőn felmegy a zöld sáv jelzésbe. Az Antal-árokból kiérve egy tisztásra érünk, ahol előttünk tornyosul a Szőlő-hegy. Balra kiágazik a kék forrás jelzés, amely Kápolnapuszta irányába a Vörösmarty-forrás felé visz, a víz minősége nem a legjobb. Mi utunkat egyenesen folytatjuk délkelet, Gánt irányába. Rövidesen keresztezzük a sárga sáv jelzést, amely Disznósaroktól Gánt-bányatelepig vezet. A kék sáv jelzésen haladunk tovább a falu nyugati határáig, azt elérve balra fordulunk egy köves-zúzalékos úton és ezen az úton haladunk Gántig. Itt két helyen is lehet bélyegezni, a Gránás Turistaházban és a Vértes Vendéglőben, követve a pecsét emblémát.

3. szakasz: Gánt - Mindszentpuszta - Kőhányáspuszta

Táv: 12,3 km, szintkülönbség: 290 m, menetidő: 213 perc

Gántról, mielőtt tovább mennénk érdemes kicsit megpihenni a Vértes Vendéglőben, ahol kitűnően főznek és bármikor szívesen rendelkezésére állnak a fáradt turistáknak. Nagyobb csoportok érkezése előtt nem árt telefonon bejelentkezni (06-22-354-013). Gántra Székesfehérvárról 2 óránként van busz közlekedés és visszafelé is.

A ligethez érve egy nagyon szép tájékoztató táblát találunk, amely bemutatja a Vértes állat- és növényvilágát. A Gránás Turistaház előtt elhaladva a kék kereszt jelzésen nagyon jó, bővizű forrást találunk közvetlenül az út mellett. Kulacsainkat feltöltve friss vízzel, visszatérünk a kék sáv jelzés másik ágáig, ami Pap-völgyön keresztül vezet Mindszentpusztáig. Gántról ÉNy-i irányba haladunk a Juhakol keleti oldalán jó talajúton, legelőn, vezeték mellett. Erdőbe érünk egy közeli épületrom mellett és keskenyedő völgyfenéken haladunk, szélén nagy sziklák vannak ( közelükben van, jelzetlen úton a Leányfej-szikla is). Majd balra a Hajszabarna tetejére vezető kék háromszög jelzés ágazik el, pár percre lévő végén szép kilátásban van részünk. Visszatérve a kék sáv jelzésre leereszkedünk Mindszentpusztára, ahol két kulcsosház is található. Villany a telepen nincs, vizet a közeli kútból kell felhúzni. Bélyegző a Bányász kulcsosház kerítésén található, bélyegzőpárna kell.

Mindszentpusztáról É felé haladunk tovább (balra pihenőt találhatunk) a kék négyzet jelzésen, míg el nem érjük újból a jobbról bejövő kék sáv jelzést, amelyen az előbb Gántról feljöttünk. A kék négyzet jelzés rövidesen elválik tőlünk balra Oroszlány irányába. Mi észak, majd kelet felé erdőben haladunk tovább a Som-hegyet kerülve, keresztezzük a Disznó-völgyet, majd tölgyes és irtás határon gyalogolva érintjük a pusztavámi széles erdészeti aszfaltutat. Rossz időben az aszfalt úton haladhatunk északi irányba egészen a Csáki vár aljáig, ahol ismét találkozunk az Országos Kék jelzéssel, amelyet tovább követve pár perc múlva jobbra felkapaszkodó kék rom jelzéshez érünk, amelyen újabb pár perces fárasztó emelkedővel a Csáki vár alig látható maradványaihoz jutunk. Visszatérve az erdős, keskeny völgyfenéken erősen emelkedő kék sáv jelzésre, majd északi irányú gyenge talajútra, felérünk a Nagy-Tiszta szép kilátást nyújtó irtására. Innen Batonna-hegy, Hosszú-bükk és Kis-bükk szép erdőiben nagyjából keletnek haladva végül is balra nagy kanyart leírva ereszkedünk le Kőhányáspusztára. Bélyegzőhely, kulcsosház, szépen felújított kápolna és időszakosan nyitva tartó büfé található itt. A túrát itt is abba lehet hagyni, autóbusz indul Csákvár, Székesfehérvár, Dunaújváros, Komárom felé.( Napi két járatpár jár erre.)

4. szakasz: Kőhányáspuszta - Várgesztes - Szárliget vá.

Táv: 17,6 km, szintkülönbség: 510 m, menetidő: 315 perc

Kőhányáspusztáról a csákvár-tatai aszfaltúton északnyugat felé lépünk ki az Oroszlányba tartó sárga négyzet jelzéssel együtt. Erről azonban már néhány perc múlva jobbra, északkelet felé egy alig látható gyenge talajútra térünk (az út elején oszlopon van jelzés ). A ritkásan jelzett úton újabb pár perc után erdőbe, a Német-völgybe érkezünk, ahonnan néhány percre találjuk a Vérteskozmára vezető kék kereszt jelzés indítását. Itt jelzésünk északnyugat felé fordulva lassan emelkedik a Cseresznyefa-hajtás gyertyános bükkösében, a 404. magassági pontra (bal tisztáson van). Utunk az Űző-hegy fennsíkszerű tetején szép öreg bükkösben halad, majd leereszkedik - a balról Oroszlány felöl jövő sárga sáv jelzéssel egyesülve - a Gesztes várhoz jobbra felvezető aszfaltútra. Ezen balra ereszkedve Várgesztes község főutcájára jutnánk. Előbb még a sárga sáv jelzés a község déli részén levő volt erdészház közelében jobbra tér és Szárra vezet Bodzás-árok és Fáni-völgyön át. A Kék túra a főutca végétől megy tovább Mátyás-kút irányába. A bélyegzőhely azonban a várbeli egész évben üzemelő Turistaszállóban van, így az oda vezető aszfaltúton jobbra, felfelé tartunk, parkolók, esőkunyhók, játszóterek, pihenők mellett. Alig negyedóra alatt felérünk a XIV-XV századi gótikus, aránylag jó állapotban megmaradt illetve felújított várhoz. Tetejéről igen szép félkör kilátásban gyönyörködhetünk. Amennyiben nem akarunk a várba felmenni, úgy a falu felé folytatjuk utunkat, a faluban lévő Vadásztanya Vendéglőben szintén tudunk bélyegezni. Ezután utunkat továbbra is aszfaltúton folytatjuk a falu északi határáig, itt jobbra, északkeleti irányba lefelé térünk bokros terepen. A szakadékszerű völgyben kétoldalt szép sziklafalak kísérik utunkat. Köztük erősen emelkedve, a Vajdatemető szálerdején át gerincútra jutunk. Ez csaknem szintben, előbb északnyugati, majd északkeleti irányban egy épített pihenőhöz visz. Itt rövid kék forrás jelzés vezet le a völgybe a jobbra alattunk levő Mátyás-kúthoz a kulcsosházhoz, valamint a mellettünk elhaladó síkvölgyi erdészeti aszfaltúthoz. Tovább ösvényen, nyírfával vegyes fiatalosban, majd szélesedő szélén haladunk É felé és erős ereszkedővel, szálerdőben érünk Mocsár-réthez, itt halad át a Mór - Oroszlány - Szár piros sáv jelzés is. Sáros időben javasolt az erdészeti út használata Szarvas-kútig. Az Országos Kék jelzés tovább is É felé, a völgy alján halad. Balra a meredek hegyoldalban látjuk a Vörös-lyuk kis üregét, pár perc múlva jobbra a hegyoldalban elérjük a Szarvas-kutat, mellette pihenő és nyári szállásnak is használható nagyobb esőház van. Keresztezzük a síkvölgyi aszfaltutat és szélesedő ösvényen északnyugat felé emelkedve egy nyiladék északkelet irányú talajútján elérjük a másik, keresztező nyiladékban jövő csákvár - tatabányai zöld sáv jelzést. Ezzel egyesülve rövidesen lejutunk egy mélyúton a Vitányvár alá. A zöld sáv jelzés egyenesen megy tovább É felé, mi pedig a kék sáv jelzést jobbra, keleti irányba követve, erősen emelkedő mellékvölgyben felérünk a Vár-hegy gerincére. Innen rövid kék rom jelzés vezet balra nyugat felé a XIV. századi gótikus vár romjának még magasan álló falaihoz. Visszatérve az Országos Kék jelzésre, előbb lassan ereszkedünk, majd erősen emelkedünk egy délkelet irányú mélyútban, végül abból balra kilépve, északkelet irányban egy tetőpontra kapaszkodunk. Innen lassan ereszkedünk egy szép bükkösben és egy irtáson átkelve a délkelet felé vezető tatabánya - körtvélyespusztai útra jutunk. De még a puszta elérése előtt balra, északkelet felé térünk és a Mária-szakadékban, a tőle délre vezető Körtvélyespuszta - Csákányospusztai úttal párhuzamosan ereszkedünk. Közben többször keresztezzük a szakadék fenekét is, amely nyáron többnyire száraz. Ez az útszakasz a Vértes egyik legromantikusabb, legfestőibb része. A szakadék mélyén helyenként hatalmas sziklapadok vannak, nagy víz idején szép vízesés is kialakul rajtuk. Viszont ilyenkor nagyon óvatosan közlekedjünk a meredek oldalak amúgy is csúszós, keskeny ösvényen. A szakadék alsó végénél teraszos gyümölcsösbe, majd Csákányospusztára jutunk, balra a patak hídján túl vezet a talajút a csákányosi turistaházhoz, végül pár perc múlva a 100-as út mentén levő étteremhez érünk (a volt Birkacsárdához ). Innen gyenge talajúton, nagyjából keleti irányba a Hosszú-hegyet mellőzve, a futball-pályát jobbról kerülve, érünk be Szárligetre, majd a vasúti felüljárón átkelve Szárliget vasútállomásra érkezünk, vértesi Kék túránk végpontjára, ahonnan már a Gerecsébe mehetünk tovább.

Készítette: Süttő István kiváló természetjáró lejegyzése alapján Bükiné Törő Ágnes