Piz Palü keleti pillére

(1974)

Írta: Perge Ferenc

A Svájci-Alpok, Bernina-csoportjának három legszebb túrája között emlegetik, a Piz Palü K-i pillérének átmászását. A másik kettő; a Piz Bernina-Bianco gerince és a Piz Roseg-Crasta gerince A Piz Palü masszívumából három csúcs emelkedik ki. Mindhárom csúcsról éles meredek pillér húzódik le a Pers gleccser felé. Ha a Diavolezza-turistaháztól tekintünk a Palü felé, akkor a bal oldali, leghosszabb és legélesebb pillér él fogja és ragadja meg, legelőször a tekintet. Az impozáns pillér alsó része, éles sziklagerinc, mely a közepétől hirtelen, minden átmenet nélkül vált át, ugyanilyen éles firn gerincé, mely a hegy lábától nyílegyenesen fut fel a Piz Palü 3882 m-es csúcsáig. A három csúcs közül a második legmagasabb, 3905 m magasságával középben foglal helyet. Míg a jobb oldali Piz Spinas 3823 m. A három csúcsot összekötő gerinc könnyen járható és legtöbbször keresztezni szokták az erre vállalkozók, akár jobbról, akár baloldali irányból.

Mivel határhegyről van szó, a pillér megközelítése két helyről lehetséges: a svájci vagy az olasz oldalról. A Diavolezza-házból (innen közelebb és könnyebb), ez nem SAC (Svájci Alpin Club) ház, így olcsóbb elhelyezési lehetőséget nyújt, vagy a Boval-házból, mely SAC ház. Ez ellenben jóval messzebb van a beszállástól (közel 4 órát igényel) és a Palüról lefutó gleccser peremszakadékát is át kell mászni. Ez a Diavolezza-tól, kikerülhető. Diavolezza-tól 1 - 2 óra alatt elérhető a beszállás. A háztól elindulva először balra kell tartani és balról megkerülni a Piz Trovat csúcsát és így megközelíteni a Trovat-hágót. A hágóból kell enyhén ereszkedve lemenni a Pers gleccser felső platójára, majd a gleccser repedészónáján át felfelé kapaszkodni, a Pers hágó irányába. Egy teraszra érve láthatóvá válik, a pillér alsó vége. Itt kell jobbra letérni a Palüre vezető normál útról a pillér felé. A terasz enyhén emelkedik a pillérig. Vigyázat!!! Több spaltni és repedés található itt. Friss havazás után, nagy körültekintést igényel. Huzamosabb jó idő esetén, valószínű jól látható nyomok vezetnek egészen a beszállásig. A pillért ezen az útvonalon közelítik meg a legtöbben.

Piz Palü K-i pillére távolról

Mi öten (Vörös L.- Berán J.- Németh K. valamint Halmos és Perge páros), a Boval-háztól indultunk. A háztól kezdetben, egy jó darabon a Morteratsch-gleccser mellett kell haladni, jól látható ösvényen, déli irányba. Majd miután az ösvény fel vezet a moréna-gát tetejére azon tovább, míg a kitaposott ösvény nem ereszkedik vissza a gleccserre. Itt a gleccsert át kell szelni, de innen már nem észlelhető sem jelzés, sem út. A gleccser jól járható, repedései keskenyek, a vízmosások megkerülhetők, vagy átugorhatók. A túlsó oldalon fel kell hatolni a moréna gátra úgy, hogy lehető legtovább haladjunk, most már visszafelé (É-ra), a Pers gleccser jégesése irányába. A moréna gát mögött találunk egy kis tavat. A tó É-i végétől, jól kijárt ösvény vezet fel az Izla Pers tetejére. Az Izla Pers-ről az ösvényen kell leereszkedni, a Pers gleccserre. Idáig az út megegyezik a Boval és a Diavolezza házakat összekötő úttal.

Piz Palü K-i pillére a platóról

A jól járható (hágóvas nélkül is) gleccseren jobbra kell tartani egyre feljebb. Minél feljebb jutunk úgy sűrűsödnek a repedés övezetek. Felfelé haladva egyre jobban láthatóvá válik a keleti pillér sziklagerince. Ha szerencsés időjárási viszonyok és megfelelő hajnali időpontban ér ide az ember, akkor hihetetlen fény viszonyokat tapasztalhat. A felkelő nap sugarai hatására a feketétől, a mély vöröstől, az arany sárgán keresztül, a csillogó sárgáig váltakoznak a színek és világítják meg az előttünk felszökő pilléreket. Mikor felérkezünk egy nagy platóra, mely tele van nagy repedésekkel, láthatóvá válik a pillér alsó szakasza, és a jégesése is. A platóról enyhén leereszkedünk egy horpadásba és a pillér jégesésétől balra, kezdhetjük meg a felmászást a firn falon. Itt kell hágóvasat kötni. Mintegy 3-4 kötélhossz után, előtűnik a peremhasadék repedése és felszökése. Átmászása, vagy közvetlen a jégesés szélénél jobb oldalon, vagy balra 100-150 m-re a legegyszerűbb. A bal oldali, közvetlen előttünk van. A jobb oldalihoz elég kényes, lefelé tartó haránttolással lehet eljutni.

Peremhasadék átmászása

A baloldali peremhasadék felszökése kb: 6-8 m. magas, kissé áthajló firn. Nagy körültekintést, megfelelő tapasztalatot igényel átmászása. A repedés széle és hó-erkélye is körültekintést igényel, terhelhetősége miatt. Mély nagy lépcsőket és fogásokat kell vágni firn falon. Nagyobb létszám esetén jégcsákányokból jó lépéseket és fogásokat lehet kialakítani. A peremhasadék felett egy platón jobbra tartva, érhetjük el a pillért.

Piz Palü K-i pillér firn gerince

Piz Palü K-i pillér beszállás

A beszállásnál a kőzet eléggé törékeny, óvatosságot igényel. 4 A pillér gerince már stabil gránit. Letérni nem lehet róla és nem is kell. A sziklagerinc felső szakaszán (20-25 kötélhossz) egy torony alá érkezünk, melyet balról könnyebb megkerülni. A sziklagerinc végén egy kis váll van. Innen a pillér hógerincé alakul át és továbbra is nyíl egyenesen fut fel a csúcsig, mintegy 45-50 0-os és igen éles. Felső szakasza eljegesedik, így itt lépcsőket is kell vágni. Ez a felső jeges szakasz 8-10 kötélhossz. A kiszállás egy 2-3 m-es jeges felszökés közvetlen, a csúcsról kitüremlő, nagyon szép "habtekercs", jobb oldalánál.

Piz Palü K-i pillér taraj

Piz Palü K-i pillér firn gerince

A leereszkedés két irányba történhet. Jobbra a gerincen feljuthatunk a Palü 3905 m-es fő csúcsára, majd tovább haladva a gerincen a Piz Spinas csorbájáig. Innen balra, egy nagyon meredek hófalon kell leereszkedni az alatta lévő platóra (ez már Olaszország) és onnan kissé felfelé a jobbra, jól látható Bellavista hágóba, vagy a csorbából, a Piz Spinas gerincét átmászva juthatunk le ugyan ide. A P.Spinas gerince könnyű, megfelelő tapasztalattal rendelkezőknek. Jó idő esetén kötélbiztosítást sem igényel. A hó fal meredek és ez által, a kicsúszás veszélye fenn áll, ami esetleg 60-80 m-es szánkázást is jelenthet a mély hóban. A Bellavista-hágóból jobbra kell kerülni a Bellavista első hó csúcsát, majd mikor az É-i oldalára érkezünk egy széles hó háton, továbbra is É-nak tartva tartunk lefelé. Ez a Fortezza-gerinc. A hó hát egyre keskenyebb lesz, és lassan sziklagerincé megy át. Egy kb. 200 m-es (közepesen nehéz) sziklamászás után a hó gerinc folytatódik. Itt esetleg ereszkedni is lehet egy-két szakaszon. Egy sziklás jól érzékelhető pontnál kell jobbra leereszkedni a hófalon a Pers gleccserre és azon átkelve a Diavolezza felé, haladni. Ha a Boval-házhoz szeretnénk eljutni, akkor tovább kell a hó mezőn leereszkedni, egészen addig, amíg csak lehet. Az Izla Pers tetejét kissé balra kell elhagyni és aztán jobbra tartva, rábukkanunk a kitaposott ösvényre, mely levezet a moréna mögötti kis tóhoz.

Ha a pillér tetejére érkezve balra fordulunk (ekkor nem megyünk fel a fő csúcsra) a gerincen, egy meredek lejtő után leérkezünk a Pers-hágóba, majd (jó idő esetén) az állandóan kitaposott normál úton vissza a Diavolezza-hoz. Természetesen ez az útvonal a legkönnyebb és a legrövidebb.