KERÉKPÁRON
Zsámbék

(Dr. Nagy Sándor)

Útvonal: Törökbálint - Budakeszi - Páty - Zsámbék - Perbál - Budajenő - Budakeszi (Vadaspark) - Törökbálint

Táv: 70 km

Ezt az útvonalat Törökbálint kezdő és végállomással vázoltam fel ugyan, de a Törökbálint - Budakeszi szakaszt külön adtam meg, hogy kényelmesen számolhassanak azok is, akik Budakeszit tekintik bázisuknak. Ettől függetlenül érdemes egyszer végigjárni legalább a 100-as út - Budakeszi részt, ha máshogy nem, egy Budapest - Budaörs - 100-as út - Csíki-tanya - Budakeszi - Budapest körtúra részeként, mert nagyon szép képet kaphatunk a térség hegyeiről. Az utóbbiról csak azért nem szerepel külön ajánlat, mert (1) eléggé kézenfekvő, (2) meglehetősen sűrű ma már ezen a részen a benzingőz.

1. szakasz (10 km): Törökbálint - Budakeszi

Az alábbi útvonal fő vonzerejét a 100-as úttól kezdődő hegyvonulatok látványa adja, melyek a Csíki-hegyektől a János-hegyig húzódnak az út jobb oldalán.
0,00 A törökbálinti buszvégállomástól indulunk lefelé a Munkácsy Mihály utcán. Kb. 300 m után a keresztnél balra térünk a Bartók Béla utcára, majd a 100-as útig egyenesen haladunk a Budakeszi jelzést követve.
3,96 A 100-ast elérve egyenesen tovább a Budakeszi jelzés szerint.
5,00 A Prékó előtti emelkedő tetejéről jobbra előretekintve a Kecske-hegy kúpos csúcsát látjuk. Jobbra visszapillantva nem lehet eltéveszteni a Huszonnégyökrös-hegy fehér mészkőszirtjét, melyet a környéken Ördög-sziklaként ismernek. A 800 m-es lejtő után 650 m-es újabb emelkedő következik, az egyik legkeményebb ezen a túrán.
7,75 A vitorlázórepülő-tér széléről jól látszik már a hegyvonulat bal peremén a János-hegyi kilátó fehér kőépítménye. Ettől jobbra az erdővel övezett makkosmáriai templomot pillantjuk meg a hegyoldalban, majd a hegygerincen az Izotóp Intézet atomreaktorának magas kéménye ötlik a szemünkbe.
9,85 Budakeszin a T elágazásban balra térünk a Páty jelzés szerint.

2. szakasz (50 km): Budakeszi - Páty - Zsámbék - Perbál - Budajenő - Budakeszi (Vadaspark)

A természeti szépségekben bővelkedő útvonal fő attrakciói: a zsámbéki romtemplom és a Lámpamúzeum, a budajenői temetőkápolna, valamint a budakeszi Vadaspark, amit főleg a gyerekek fognak élvezni.
0,00 A törökbálinti elágazástól 150 m-re Páty felé van a Két Jóska söröző, ahol némi kávé vagy üdítő elfogyasztásával felkészülhetünk a pátyi szakasz emelkedőire. (Amikor épp nem kugliznak, egy-két bringát eltűrnek a szűk kerthelyiségben is.)
2,00 Az itt kezdődő 450 m-es emelkedőhöz nem árt felkötni a biciklisnadrágot.
3,65 Végre elérjük azt a lejtőt, amelyik egy 200 m-es bukkanótól (5,00) eltekintve egészen Pátyig kitart. A bukkanó tetején (5,30), majd a faluban (6,70) fedett buszmegállót találunk. (Jegyzeteimet lapozgatva feltűnt, milyen szorgosan rögzítettem az utóbbiak helyét ezen a túrán. Nem vagyok fanatikusa az ilyen építményeknek, csakhogy ezt az utat folytonos szemerkélésben tettem meg hátam mögött az egyéves Évivel, és bizony megnyugtató érzés lett volna előre tudni, milyen messze találok legközelebb fedezéket a lépten-nyomon fenyegető zápor elől.)
7,50 Pátyon az első (telki) elágazásnál egyenesen tovább Zsámbék felé. 150 m-rel odébb fagyizót és ABC-t találunk.
8,05 Újabb elágazáshoz érünk. Egyenesen megyünk majd tovább, de javaslom, tegyünk balra egy kis kitérőt a Biatorbágy jelzés szerint a pátyi présházakhoz (8,80). Visszafelé érdemes megnézni a templomot is (9,25), melynek kulcsát az egyik szomszédos házban őrzik.
10,80 Páty szélétől egy jó darabon nagyjából sík az út. Csak kb. 2 km után (12,35) kezd lejteni a terep, jelezve, hogy most ereszkedünk le a Zsámbéki-medencébe. A lejtő egy fedett buszmegállónál (3,77) ér véget.
16,60 Már látjuk a távolban a zsámbéki Zichy-kastély tömbjét, amikor egy végső 400 m-es lejtő következik.
18,60 Zsámbékon egy kőhíd vezet át az árkon a főúttal párhuzamos mellékútra. Akit érdekel a Lámpamúzeum, az ezen a ponton "sávot válthat". A kisforgalmú utca tengelyében jól látszik a híres romtemplom, utunk fő célpontja. Jobbra látjuk a barokk plébániatemplomot is, amely mellett majd a zsámbéki látnivalókkal végezve Tök felé kanyarodunk.
19,12 A Lámpamúzeumba - a pénztáros szerint - nem jöhetünk olyan időpontban, hogy zárva találnánk, minthogy a tulajdonos és gyűjtő, aki az udvar végében lakik, korán kel, és bármikor hajlandó kinyitni a termeket. A többi múzeumtól eltérően szünnapot sem tartanak.
19,25 Az elágazásban balra (Bicske felé) térve rövidesen elérjük a Szent István teret (19,45), ahol mindenféle büfé stb. található. Innen a romtemplomhoz a piacon át a legegyszerűbb felmenni az Akadémia u. - Táncsics u. - Corvin János u. útvonalon. Közben hátulról érintjük a kastélyt, és elhaladunk egy remek kerthelyiség és egy játszótér mellett. Nekem mint vegyésznek külön meglepetést okozott a Táncsics u. 9-es ház homlokzatán elhelyezett dombormű, amely szerint ott született néhai Gerecs Árpád professzor, akinek az autogramját immár 25 éve őrzöm egyetemi indexemben.
20,19 A romtemplom hétfő kivételével 9-17 h közt látogatható. A műemlékről és Zsámbék egyéb látnivalóiról remek áttekintést kaptam Tafferner Antaltól [otthoni telefonszáma: (23) 341 712], aki nemcsak lelkes múzeumőrnek bizonyult, hanem kompetens autodidakta helytörténésznek is. A pénztárban számos helyi kiadvány és térkép kapható, amelyeket a templom körüli gyöpön heverészve kényelmesen átböngészhetünk.
20,90 A romtemplomtól egyenesen továbbhaladva lejutunk a főútra, ahol a plébániatemplomnál balra térünk Tök felé. Az úttól jobbra hamarosan hatszögalaprajzú pavilonokat látunk (22,00), ahol egyebek közt finom pizzát és fagylaltot lehet kapni.
24,15 Tök túlsó végén találjuk a lovasbemutatóiról nevezetes Patkó csárdát. A közelében nagyon hangulatos présházegyüttest látni az út túloldalán.
26,95 Perbálon az elágazásnál jobbra térünk a Budapest jelzés szerint. Kb. másfél kilométerrel odébb átmegyünk a Békás-patak felett (28,30), amellyel Benta-patak néven már találkozhattunk a Budapest körül és a Tétényi-fennsík peremén című túrák alkalmával.
31,80 A Budajenő helységnévtáblát elérve, a Házisárkány vendéglő előtt balra fel vezet az az utca, amelyiken el lehet jutni a temetőhöz (32,10), majd onnan egy murvával borított úton az 1400 körül épült gótikus temetőkápolnához (32,33). A főútra visszatérve (32,89) egyenesen megyünk tovább. Mielőtt még a barokk templomot elérnénk, balra szép présházsort látunk. A templom előtt (33,29) hársfáktól és vadgesztenyefáktól beárnyékolt padokra lelünk.
35,40 Telki festői középső része előtt 200 méteres emelkedő kezdődik. Tábla nincs ugyan kitéve, de a szívem (továbbá a tüdőm és a térdem) azt súgja, hogy legalább 10%-os.
37,77 A pátyi elágazásnál egyenesen megyünk tovább az erdő felé. Ezen a ponton balra esik az erdővel borított Nagy-Kopasz, amely kb. 2 km-re emelkedik tőlünk.
38,20 Bent járunk már az erdőben, amikor 500 m-es nem túl meredek emelkedő kezdődik.
39,20 Egyelőre túl vagyunk a nehezén. Innen kezdve többé-kevésbé lejt az út Budakesziig. Közben két helyen is találunk fedett buszmegállót. Az Állami Erdő- és Vadgazdaságnál lévő (41,75) kimondottan összkomfortosnak mondható.
42,60 Az erdő szélére kiérve gyönyörű 700 m-es lejtő kezdődik.
44,05 Az utat keresztező távvezeték táján, aszfaltozott út ágazik le balra a budakeszi lakótelep felé. Aki kíváncsi a Vadasparkra, az itt balra kanyarodik.
44,33 Elfogy a műút. Több megoldás is kínálkozik, mi továbbtoltuk a bringákat a távvezeték alatt a parkon át a 200 m-re lévő József Attila utcáig.
44,51 A József Attila utcán balra térünk, a távvezetékre merőlegesen. Az utca végén (44,80) jobbra fel, majd az erdő szélét elérve (44,86) ismét jobbra kanyarodunk, és egyenesen haladunk tovább az erdő és a lakótelep határán.
45,39 A földút végén keskeny aszfaltút vezet be balra az erdőbe, a torkolatánál mindkét oldalról behajtani tilos táblával. Minthogy ez az út vezet a Vadasparkhoz, behajtunk. (Tulajdonképpen nem járunk el szabálytalanul, hiszen nem mindkét oldalról hajtunk be, csak az egyikről.)
45,70 Balra, a parkolónál, tábla jelzi a Vadaspark bejáratát (45,84). A parkba 9-18 h közt lehet bemenni, és legalább 19.30-ig el kell hagyni, mert akkor eresztik szabadon az oroszlánokat. (Elnézést, tévedtem: most mondják a gyerekek, hogy oroszlán nem volt. Ettől függetlenül azt javaslom, hagyjuk el a parkot a mondott időben.) A parkolóba visszaérve (46,07 ) érdemes megnézni a felhagyott kő(por)fejtőt. Aki olcsón szeretne benyomást szerezni a Yellowstone Parkról, az feltétlenül nézze meg. A felső, vasoxidokat tartalmazó rétegekből leszivárgó esővíz a sárga és a vörös különböző árnyalataira festette meg a fehér alsó kőzetrétegeket, olyasféle benyomást keltve, mint a Yellowstone folyó kanyonjának sziklafalai.

A parkolótól egyenesen megyünk tovább a keskeny műúton.

47,15 A Rehabilitációs Intézettől rendes közút indul balra, amelyik kivisz az országútra.
47,48 Az országutat elérve ki-ki eldöntheti, merre menjen. Budapest balra van (a 22-es busz útvonalán érhetjük el a Moszkva teret). Aki Törökbálint vagy Budaörs felé megy tovább, az jobbra forduljon. Mi is ezt tesszük. A meredek lejtőn nem árt az óvatosság, mert két helyen is megállásra kényszerülhetünk lámpa miatt.
49,72 Az ellenkező irányból közelítve visszaértünk abba a kereszteződésbe, ahonnan a 2. szakasz elején elindultunk. Balra kanyarodunk Törökbálint felé.

3. szakasz (10 km): Budakeszi - Törökbálint

Az 1. szakasz nyomvonalát követjük visszafelé azzal az egy különbséggel, hogy a törökbálinti szolgáltatóházaknál (8,70) most az alsó, közel vízszintes utat választjuk a Munkácsy M. utcáig a meredekebb Bajcsy-Zsilinszki u. - Baross u. - Szent István u. kombináció helyett.