KERÉKPÁRON
Alcsúti Arborétum

(Dr. Nagy Sándor)

Útvonal: Törökbálint - Biatorbágy - Etyek - Alcsútdoboz - Felcsút - Újbarok - Szár - Szárliget - Nagyegyháza - Óbarok - Bicske - Biatorbágy - Törökbálint

Táv: 91 km

Ezt az útvonalat - jellegénél fogva - Biatorbágy bázissal is fel lehet építeni. Aki autóval közelíti meg a beszállási pontot, annak kifejezetten ezt ajánlom. Az autót ebben az esetben a Sándor-kastélytól Bicske felé eső kocsma és ABC előtti szabad térségben hagyhatjuk (ha merjük). Mindenesetre hely az van bőven. Biatorbágyi kezdéssel és befejezéssel az 1. szakasz 21 km-re, a 2. szakasz pedig 46 km-re csökken, vagyis a teljes kör hossza 67 km lesz.

1. szakasz (33 km): Törökbálint - Biatorbágy - Etyek - Alcsútdoboz

Az Alcsúti Arborétum gyors megközelítésére ugyanazt az útvonalat ajánlom, amelyik a Velencei-tóhoz vezető túra 1. szakaszának elején (0,00-32,63 km) részletezve szerepel. Hogy ne kelljen összevissza lapozni, röviden itt is megadom az út vázlatát. Ennek az útvonalnak fő előnye a Biatorbágy - Alcsútdoboz szakasz kis autóforgalma, ami igazi nyugodt kerékpározást tesz lehetővé.
0,00 A törökbálinti buszvégállomástól indulunk lefelé a Munkácsy Mihály utcán. Kb. 300 m után a keresztnél balra térünk a Bartók Béla utcára, majd a 100-as útig egyenesen haladunk a Budakeszi jelzést követve.
3,96 A 100-asra kiérve balra térünk a Biatorbágy jelzés szerint.
9,10 Balra letérünk a 100-asról a Biatorbágy jelzés szerint.
12,20 A Sándor-kastélyhoz érve T elágazásba torkollik az út. Balra térünk Etyek felé.
13,05 Biatorbágy végén, egy Y elágazásnál, tábla mutatja, hogy Etyek felé jobbra visz az út.
18,06 Kisebb-nagyobb emelkedők után Etyekre érünk.
29,80 Néhány kemény emelkedő leküzdése után elérjük az alcsúti platánsort.
32,23 Alcsútdobozon egyenesen megyünk tovább a Székesfehérvár jelzés szerint a 811-esen.
32,63 Az Arborétumba a kerítésen belülre vihetjük a biciklit, ahol a pénztáros szeme előtt lesz. A park belsejébe azonban csak gyalog szabad bemenni. (A kerékpáros szezonban az Arborétum hétfő kivételével 9-17 h közt mindig nyitva van.)

2. szakasz (58 km): Alcsútdoboz - Felcsút - Újbarok - Szár - Szárliget - Nagyegyháza - Óbarok - Bicske - Biatorbágy - Törökbálint

Aki sokallja a távot, az visszamehet az 1. szakasz nyomvonalán is, élvezve azokat a szakaszokat, amelyeken idefelé szenvedett és viszont. Aki azonban nem röstell egy kis kerülőt, hogy ízelítőt kapjon a Vértes és Gerecse szép tájaiból, az minden bizonnyal az alábbi útvonalat választja majd.
0,00 Az Arborétumból a 811-esen indulunk visszafelé. A kereszteződésnél (0,50) azonban nem egyenesen megyünk tovább, hanem balra, a 811-esen maradva, Bicske felé. A kereszteződésben étkezési lehetőséget találunk, hét közben pedig bevásárlásra is van mód az ABC-ben.
3,76 Felcsúton, a Községházával szemben vegyesbolt, odébb a templomnál (4,66) fedett buszmegálló kínálkozik fedezéknek, ha netán elkapna minket az eső.
6,00 Az elágazásban balra térünk Csákvár felé.
6,40 Újabb elágazás, ezúttal jobbra térünk a Szár, Újbarok jelzés szerint. Az elágazás után, jobbra az út tengelyétől, jól látszanak az Óbarok fölötti fehér mészkősziklák, amelyeket 17 km-rel odébb még lesz alkalmunk közelebbről is szemügyre venni.
8,98 Újbarokon, a templom után, kellemes kis játszóteret találunk, hintával. A park szélén presszó.
11,30 Szárra érve az volt a benyomásom a szerteszét heverő kövektől, hogy errefelé nem jelenthet túl nagy gondot egy sziklakert megépítése. A környék kopársága eléggé emlékeztet a Tétényi-fennsíkra, de a domborzat változatosabb, s a táj egészében véve mégis festői (a ronda nagy transzformátorháztól eltekintve, amely kissé lerontja a faluról szerzett első impressziót). A templomot már jóval a falu elérése előtt látni lehetett. Esővel terhes időben jó tudni, hogy közvetlenül utána jókora fedett buszmegálló (12,10) található, amelyben akár egy turistacsapat is összehúzhatja magát. Aki kávézni akar, vagy nem bánja, hogy egy kicsit vizes a fagylalt, annak a főúttal párhuzamos jobb oldali mellékúton található eszpresszót ajánlom (12,26).
13,47 A faluból kiérve, a keresztnél elágazás: balra térünk. A táj innen kezdve azoknak is tetszeni fog, akik az eddigi kopáros vidéket nem értékelték. Nemsokára keresztezzük a 100-ast (14,48). Az út túloldalán sorakozó széltől borzolt ezüstnyárfák láttán nem sok fantázia kell hozzá, hogy elképzeljük, milyen is egy mesebeli ezüsterdő.
16,50 Szárligeten átmegyünk a tatabányai vasút felett.
18,30 Szárliget után a stoptáblánál elágazáshoz érünk. Aki "gyűjti a megyéket", az gyorsan menjen át balra a vasúti híd alatt, hogy otthon elmondhassa: ezen a túrán nemcsak Pest és Fejér megyét sikerült becserkésznie, hanem Komáromot is. A higgadtabb többség Fejér megyében maradva jobbra fordul. Ezt az utat, amelyen most egész Biatorbágyig kitartunk, évekkel ezelőtt számtalanszor bejártam Törökbálint és Tatabánya között ingázva, de még ma sem okoz csalódást. Azon kívül, hogy Óbarokig kifejezetten szép a környező táj, nagy előnye még, hogy előbb a mostani 100-as, majd az M1-es végképp megfosztotta egykori "bécsi út" funkciójától, s így alig van forgalma. Ettől függetlenül csaknem végig kiváló a burkolat minősége, ezért bárkinek ezt az utat ajánlom, aki Budapest környékéről Tatabányára akar biciklizni.
21,20 Az elágazás utáni rövid emelkedőt 2000 m-es gyönyörű lejtő követi, mely az erdőn keresztül egészen Nagyegyházáig röpíti az embert. Közben átsuhanunk az M1-es alatt. A Vidám Pelikán vendéglőtől hamarosan ismét számítani kell emelkedőkre.
23,44 Az út, az emelkedő vége felé, a bal oldali villanyvezeték mellé kanyarodik. Még mielőtt isten igazából lejteni kezdene a terep, érdemes megállni valahol a bal oldali szántóföld szélén, hogy megnézzük közelebbről azt a fehér sziklákkal tarkított letörést, amelyet Újbarokhoz közeledve láttunk először. Itt ismét csaknem 2000 m-es lejtő következik. A lendület jóval az M1-esen túlra lódítja az embert. Jó széllel akár a következő emelkedő elején lévő kiskocsmáig is elgurulhatunk tekerés nélkül.
25,50 A kocsmától kezdődő kb. 1100 m-es emelkedő kivisz minket a faluból. A 100-as utat keresztezve (26,90) aztán már határozottan lejt az út egészen Bicskéig.
31,15 Bicskén, kicsivel a templom előtt, balra fagyizó - zseniálisan jó fagyival és stílszerűen hűvös kiszolgálással. Már messziről észrevenni a járda köré kirakott napernyős asztalokat. Közvetlenül a templomnál elágazás: egyenesen megyünk tovább a Budapest jelzés szerint.
32,80 Ismét keresztezzük a 100-ast. A folytatást könnyen elnézheti az, aki nem számít rá, mert az út azonnal jobbra fordul a 100-as mentén, és így alig látszik a túloldalról a terep takarása miatt. Sajnos, a régi bécsi útnak ez a holtága nem érint települést - olyan is az állapota.
35,25 Az út egy 30 m-es szakaszát elsáncolták a patakhíd körül, hogy ne menjenek át az autók. (Az az érzésem, hogy ezzel az erővel akár meg is javíthatták volna a hidat.) Miközben gyalog körbekerülünk, megállapíthatjuk, hogy sok autós arra használja ezt a helyet, hogy itt szabaduljon meg az otthoni szeméttől.
35,45 Kicsivel odébb ismét keresztezzük a 100-as utat. Innen ismét jó állapotú a burkolat és az is marad.
40,30 Aki szét akar nézni Herceghalmon, az a jobb oldali állomásgyanús épületeket elhagyva hamarosan megteheti, ha balra letérve keresztezi a 100-as utat, amely ezen a ponton tőlünk kb. 15 m-re halad párhuzamosan. Aki siet, az menjen egyenesen tovább.
43,75 Egy ideje a Biai-tó mellett járunk. A második töltésen tehetünk egy kis sétát jobbra a 300 m-re lévő zsilipig. Ha szerencsénk van, vadkacsát és más vízimadarakat láthatunk, halőrről nem is beszélve.
46,15 Visszaértünk a biai Sándor-kastélyhoz, ahonnan Etyek felé elindultunk. Ezúttal balra térünk a Páty jelzés szerint, és a már ismerős úton térünk vissza Törökbálintra (58,43).