Hodobana

Megközelítés:
A Szárazőr-völgyben, közvetlenül a fűrészház előtt balra átkelünk a hídon. A kis házikó után 30 méterrel az út felett néhány méter magasan bújik meg az apró, de erősen huzatos bejárat.
Általánaos leírás:
Habár a szűk bejárat semmi jóval nem bíztat, de az előtörő heves huzat sejtetni engedi a mögötte húzódó 22 km-es járatot. A barlangban többször találkozhatunk patakkal és szifonnal. A szűkebb, színlős meandereket melyek hol simák, hol fehér borsó- és cseppköves díszítésűek mély tágas aknák és nagy termek teszik változatossá. Egy térképnek nevezett plakát a Nagyváradi Múzeumban található, ahol a különböző szinteket más-más színnel festették, de ennek ellenére sem kiismerhető. Jó lenne, ha valaki találkozna azokkal, akik feltárták, mert mi (BEAC) nem találtuk a hosszú folytatást.
Beszerelés:
A csőszerű bejáraton bebújva az elágazó folyosón könnyen haladhatunk, mígnem alacsony cseppköves termecskéken keresztül négykézlábazhatunk. Hamarosan (ha megtaláljuk) színlős meanderhez érkezünk. Néhány kör és szint után rátalálhatunk egy karvastagságú cseppkőoszlopra, amire ráakaszthatjuk kötelünket (C 17 m = 15 m ereszke). Aljából hamar egy igen mély aknához érkezünk. Inkább kerüljük ki. Visszafelé haladva egy terembe csúszhatunk be. A visszafelé útra is gondolva célszerű egy kb. 7 m-es kötéldarabot ide betenni. Ha a teremben jobbra fordulunk, akkor egy szifon állja utunkat. Az ellenkező irányba, a vízfolyással szembe felmászunk egy könnyen mászható 4-5 m-es vízesésecskén. Továbbhaladva előbb utóbb elérkezünk egy nagy teremhez, amibe vagy felülről ereszkedünk be, vagy lejjebb keresünk egy kényelmetlenül oldalazó lemászást (C 30). A terem közepén mélyül egy száraz szifon, mely a nyomok alapján néha alaposan visszaduzzad. Az iszapos tölcsérbe lecsúszva jóval mélyebben megpillanthatjuk a tisztára mosott járatocskában az elfolyó vizet. Nekünk nem volt kedvünk ebben megfürödni (pedig lehet, hogy ez a továbbvezető út?). A terembe visszatérve a végén induló meanderben tekeregtünk még egy darabot, azután elment a kedvünk és az időnk. Jó lenne, ha valaki "felfedezné" a további járatokat, mert nekünk (BEAC) sajnos akkor és ott nem sikerült. Innen már csak ki kellett találnunk. Útjelző prizmát azért nem árt magunkkal vinni.