<                                     Szárazőr-völgy barlangjai
Gîrda Seacă

A Pádis fennsíkhoz hasonló, barlangokban bővelkedő karsztterület a Felsőőrség (Gîrda de Sus) településtől É-i irányban nyíló Szárazőr-völgy(Gîrda Seaca) és az Akol-völgy (Ocole) - Aranyosfői-karsztfennsík(Scărişoara) vidéke. A 16 km hosszú Szárazőr-völgy a nevével ellentétben a terület fő vízvezetője. Oldalága az Ördöngős-völgy (Ordincuşa), mely a torkolattól 600 méterre, jobbról ágazik be. Ez a két völgy zárja közre az Akol-völgyet az Aranyosfői-karsztfennsíkkal. térképvázlat >
Megközelítés: Belényes felől E79D felé haladva Biharlonkánál (Lunca) K-i irányba (jobb kéz felé) a 75-ös útra térünk át. Átkapaszkodva a Bihar-hágón mintegy 30 km-t autózva Felsőőrség (Gîrda de Sus) település templománál É-irányba (bal kéz felé) fordulvaerdészeti útra térünk át. A rossz minőségű úton autóval a völgy kb. 16 km hosszan járható.

A völgyben felfelé haladva Szárazőr település felett jobb oldalt van a Jó-szárnyék-vízkelet (Izbucul Coteţul Dobreştilor), mely az Aranyosfő barlangjainak vizeit hozza napvilágra. Újabb 4 km-re, a Fileşti házak után, a patakon átkelve függőleges sziklafalak tövében, Tőz-vízkelet néven (Izb. Teuz vagy Izbucul de la Moara), bő vízű tavacska formájában jelenik meg a Kojba barlangok vize. E forrásbarlangot búvárok több alkalommal is kutatták. Otthagyva az autóutat a patakmederben felfelé haladva szűk, vadregényes kőszorosban haladhatunk, néha vízben gázolva, illetve bedőlt fákon átmászva.látkép >Egy híd a patakon átvezet a Sohodol kőközbe, mely a Hodobana és a Sohodol-zsombolyhoz vezet. Ha visszatérünk az autóútra hamarosan egy nyitott színhez érünk (fűrészház) mely jó sátorhely, de azért a tulajdonostól kérjünk engedélyt. Innen kiindulva minden barlang könnyen elérhető. Továbbhaladva először a hegyoldalban nyíló Juhok-barlangja mellett haladunk el, majd a Casa de Piatra elágazást figyelmen kívűl hagyva hamarosan rábukkanunk a Nagy Kojba látványos bejáratára, kissé feljebb a Kis Kojbához. A Kis-Őr mintegy 1200 m hosszú szurdokában két forrást találhatunk még, a Kaliba-vízkeletet (Coliba Chiobului) és a Víz szája-vízkelet (Gura Apei). A Két forrás közt a jobb parton található a Nyestek-barlangja. A felső vízkelettől 2 km-re érjük el a völgy fejét az Örség-tetőt.Az itt becsatlakozó kék sáv jelzésen háromnegyed óra alatt elérhetjük a Pádisi menedékházat.
A tetőn K felé fordulva a kék sáv jelzésen az Öreg-havas oldalában található zsombolyhoz térhetünk le. A 2,5 km-es kitérő a Kő-kút mellett elhaladva érinti a Bokor Imre-zsomboly 20 m széles nyílását.
Amennyiben Kőház (Casa de Piatra) település felé térünk le, a település utolsó házánál, az erdészházban kérhetünk kisérőt a lezárt Vak-barlanghoz és Vertopi-jégbarlanghoz.