<                          Ördöngős-völgy és az Aranyosfő katlana
Ordincuşa Ocoale-Scărişoara

A katlan fővölgye a Gîrda Seacă, oldalága az Ördöngős-völgy (Ordincuşa), mely a torkolattól 600 méterre, jobbról ágazik be. Ez a két völgy zárja közre az Akol-völgyet az Aranyosfői-karsztfennsíkkal, mely 8 km2 területű. Girda-Akol térképvázlat >
Megközelítés: Belényes felől E79 D felé haladva Biharlonkánál (Lunca) K-i irányba (jobb kéz felé) a 75-ös útra térünk át. Átkapaszkodva a Bihar-hágón mintegy 30 km-t autózva Felsőőrség (Gîrda de Sus) település templománál É-irányba (bal kéz felé) fordulva erdészeti útra térünk át. A rossz minőségű úton autóval a völgy kb. 16 km hosszan járható.

Ördöngős-völgy: A völgy látványos része az Ördöngős-kőköz, mely közel 2 km hosszú sziklaszurdok, legvadabb szakaszán 2-3 m széles, majd szelídebb rész következik. A sziklafalakat számos nyílás tarkítja.Ördöngős kőköz
Baloldalt (a nyugati sziklafalban) látható a Kőköz Kis Korobánja (Corobana Mica). Ez egy vízöntő barlang, melyben pihenőhelyet rendeztek be.Pihenő bg.

Alig 200 m-rel feljebb érjük el a János-kapuhoz vezető rövid kitérőt.
Akol-völgy és az Aranyosfő katlana: Még feljebb elérjük a malmot, ahol jó forrás van. Az úton tovább zötyögve az Eszternácska elágazásnál balra az Akol-völgybe fordulunk. Dél felé hamarosan megérkezünk a fennsík központjában lévő Scerisóriai menedékházhoz (Cabana Săcrişoara).
Szállás: A Cabana általában zsúfolt, bár 57 férőhelye van (30 priccs). Vize nincs, (a fennsík vízszegény) de a közelben azért találhatunk némi ivóvizet. Jó megoldás lehet a sátrazás. Sátorhely a bolttól a Scerisóriai-barlanghoz vezető ösvény felénél jobbra az erdő kis tisztásán.