Morva Karszt
  Az információk egy része a területet bemutató cseh honlapról származik. http://www.ped.munci.cz/wilb/planivy/

A BEAC barlangászok 98 nyarán a csehországi Morva karszton túráztak. Az ittlévő turisták számára kiépített barlangokon kívül a helyi barlangász csoportok segítségével lezárt barlangokba is túrázhattunk. Mivel ez a terület mindenki számára kitűnő úti cél lehet (családosok, kirándulók, barlangászok), ezért részletesebb leírását adom.

Általános jellemzés

A Morva karszt a csehországi Brno-tól É-ra terül el. A mintegy 25 km hosszú és 3-6 km széles sávot nagyrészt a 350 millió éves devon, valamint alsó karbon mészkő alkotja, melyben nem ritka fosszilia a trilobita.

Idegenforgalom, rekreáció   tömbszelvény (52 K)             áttekintő térkép

A Morva karszt turisztikai szempontból példaszerűen kiépített. Az idelátogatók kikapcsolódásáról, sportolási lehetőségeiről a sokfélekép gondoskodnak. A kiépített barlangokon kívül jól jelzett turistautak vezetnek egy-egy látványosabb karsztobjektumhoz, műemlékhez stb. Az utak egy része gépkocsik elől elzárt útvonal a gyalogosok és a kerékpárosok örömére. Kerekezőkkel gyakran találkozhatunk, annak ellenére, hogy nem éppen a vízszintes terep a jellemző, de a jó utakon azért elég könnyű tekerni, ezen felül a kis távolságok miatt ideális közlekedési eszköz. Nem felejtkeztek el a napimádókról sem. Két tó is várja a fürdőzőket, szörfösöket, habár ezek az állóvizek nem éppen átlátszó tisztaságúak. A települések is tartogatnak építészeti és egyéb kulturális emlékeket pl. Adamov, Brno stb. Na és a sör! Kitűnő sörök kaphatók bármely étteremben, ahol emellett még meg is vacsorázhatunk olcsón, hiszen ízletes és nagyméretű adagokat szolgálnak fel. Mi esti programunkat a Sloup-i hostenecben fejeztük be, ahol 50 koronáért a bőséges vacsorából a sör sem hiányzott. Ehhez képest kissé drága a sloupi "közért", ahol az előbbi összegér nem igazán sokat vásárolhatunk. A mi napi programunk: barlang, fürdés, étterem... Kívánhat ennél többet egy barlangász?

Turisták számára megnyitott, kiépített barlangok
Felszínvázlat >>
  1. A legtöbb látogatót vonzó látványosság a Punkevni barlang (nyitva).

2. A nagy érdeklődés végett nyári időszakban gyakran a belépők több napra előre is elkelnek!
    Miért ez a nagyfokú érdeklődés? A barlang bejárata a gépjárművek elől lezárt völgyben jópofa gumikerekes "kisvasúttal", vagy 1,5 km-es sétával, közelíthető meg. A túra folyamán a szokásos cseppköves járatokon túl az útvonal elhalad a 138 m-es Macoha felszakadás alján, majd végül vizes járatokon csónakázunk ki. A látogatók legteljesebb kiszolgálására épített lanovkával felvitethetjük magunkat a Macoha szakadék fotókhoz >> pereméhez, hogy alánézve újra láthassuk előbbi barlangunkat, immár felülről. Természetesen ide is felgyalogolhatunk, ami azzal az előnnyel is jár, hogy a felfelé vezető ösvény bejáratáig még egy darabig a látványos szurdokban sétálhatunk, amit különben is érdemes végigsétálni.
  3. A Pusty szurdok másik kiépített barlangja a Katerinska barlang (nyitva). A félórás séta alatt "hitvány" hangszórókból felhangzó zenét a Morva karszt legnagyobb barlangtermének akusztikája nagyságrenddel feljavítja. A barlang legfőbb nevezetessége mégsem ez, hanem a teremből kiágazó folyosó "bambuszcseppkövei", azaz vékony pálcaoszlopai közelében botjára támaszkodó megkövült anyóka megdöbbentően élethű alakja. fotókhoz >>
  4. A völgy É-i végében a látványos bejáratú Sloupsko-©oąůvké térkép és fotó >> barlang járatainak, (nyitva) korlátjainak felújítása a régi míves formát utánzóan jelenleg is folyik. E rekonstrukció keretében új kijáratot nyitottak a Kůlna barlang hatalmas csarnokába, ahol az évek óta folyó régészeti feltárásokat is bemutatják. A barlangot a látványos folyosók, nagymélységű letörések, zúgó patak jellemzi. A viszonylag szegényes cseppkővilága ellenére jelképe a különleges, gyertyatartó formájú cseppkő.
  5. Pusty szurdokkal párhuzamos völgyben található a látványos bejáratú fotóhoz >> Balcarka barlang, (nyitva) melynek cseppköves járatai szintén sok látogatót vonzanak.

Főbb természeti látnivalók
Morva karszt térképe >>

Býčí skála bejárataJosefovske dolina egy újabb karsztos hely, mely a meredek sziklafal aljában nyíló
Býčí Skálát és Kostelik barlangokat rejti magában. Sajnos mi ide már nem jutottunk el.

A BEAC által meglátogatott barlangok

1. Bemelegítésképp egy a Macoha közelében nyíló Hlubokac aknabarlangot kerestük fel. A barlangászház mellett nyíló bejáraton lemászva inkább egy bányában, mintsem barlangban éreztük magunkat a szabályos bányászati anyagokkal és módszerrel kiépített aknában. Az ezután szabályosan oldott kör keresztmetszetű aknák következtek és máris lenn voltunk a meanderes szakaszon (kb. -80 m). A meanderen lefelé haladva először egy kisebb teremféle következett, amiben felmászva mindkét irányban előbb-utóbb törmelékben végződött a járat, habár a kutatók mindent megtettek a folytatás meglelésére, hiszen szintén bányászati módszerekkel kacskaringós járatokat ástak, robbantottak. Lefele haladva szifonhoz érkeztünk, melyet az Amatőr-barlang két ága mintegy 20 m közelségben fog közre. Az alsó meander oldalágain újra az ehhez vezető próbálkozások nyomai láthattuk.
2. A második nap a terület leghosszabb rendszerével való ismerkedés volt célunk. Az Amatőr-barlang képek  35 km összhosszúságú járatait természetesen nem járhattuk végig, de így is jó áttekintést nyertünk a barlangról. A barlang jellegében valahol a Baradla és a Béke-barlang között helyezkedik el. A mesterséges tárón túljutva eleinte hosszan tágas cseppköves járatokon haladtunk, majd négy alacsonyabb vizes medence következett. Az eredeti útvonalról le kellett mondanunk, mivel a továbbvezető járat kapaszkodó kötelei a nagy erővel a hasadékba zúduló víz alá vezettek. Egy szifonkerülő járaton haladtunk az ÉK-i vége felé, míg egy szélesebb szifon nem állta utunk. Az ÉNy-i ág nagyon megközelíti a Sloupsko-©oąůvske barlangrendszert. Visszafele néhol más útvonalon haladva újabb szépségek tárultak elénk.

3. A harmadik nap a Blansko - rudickei elágazás közelében lévő Spolecnak barlangot látogattuk meg. A barlang bejárata a sík legelő közepén lévő kettős töbör egyikébe ásott kúton közelíthető meg. A kútgyűrűt elhagyva egy ferde szűkületen préselődtünk le. Az ember méretére kitáguló kis ferde aknákon ereszkedtünk tovább. Miután végére értünk a 60 m-es kötelünknek, már csak egy 15 m-es ereszkedés várt ránk. A kötélről leszállva elindultunk a sötétlő terem irányába. Ez a terem a Morva-karszt második legnagyobb terme a Katerinska után, habár nem csak méretében, hanem

szépségben is igen csak lemarad attól. Az egyetlen érdekessége a terem közepén végigkígyózó kanyon, melyet a földalatti patak vágott mélyen a többméteres agyagba. Vezetőnk felajánlotta hogy megmutatja a bejáratát a heliktites, és agyagos kúszóágnak, de senki nem kapott kedvet, így hát beértük a fotók látványával.

4. A negyedik napot jegyzőkönyvezéssel a rendőrségen töltöttük, mivel feltörték az út szélén fél órára hagyott kocsinkat. Délután turistabarlangokat látogattunk.

A barlang térképe és fotók>>

Egyik legmaradandóbb élményünk a Rudicke Propadani-ról maradt. A barlang bejárata igazán vadregényes. A síkságba bevágódott mély víznyelő már régóta ismert. A vezetővel ezen a bejáraton keresztül a három kisorsolt személy nekiindult a vízesések sorozatának. Mi a felette nyíló nagyméretű bejáraton keresztül szinte folyamatosan létrákon haladva hamar leérkeztünk a vízszintes ághoz (kb. -80 m). Az utolsó hosszú, igen csak hajladozó létra egy tóban ért véget, melyről kis ügyeskedéssel száraz lábbal partot érhettünk. Itt konstatáltuk, talán mégsem olyan nagy bánat, hogy nem nekünk kedvezett a szerencse. A tóba dübörögve zúdult alá a "kisvizes" vízesés, melyen a "szerencsések" várhatók voltak. Egy óra múlva meghallottuk Bali csörömpölését, akit már meg sem lepett a Stop Petzel való úszás. Mint később elmesélték, az első akna után nyilvánvalóvá vált, nemhogy szárazon nem ússzák meg, de örülhetnek minden korty levegőnek, mivel a vízesések mellett, gyakran azon átereszkedve jutottak azok aljára, ahol gyakran mellig érő medence várta őket félméteres habbal a tetején. A víz egy halastóból folyik le... A felszínen a vezetőnk kis vízről beszélt és nem kis vízállásról! Kárörvendően néztük társaink ruhacsavarási ceremóniáját, de kéjes vigyorunk hamar lehervadt, mikor ennek feleslegességét megjegyezve vezetőn a folytatás irányába mutatott.

Ő elől haladva nemigen kereste a "cölöpöket", így csak a hátul haladók figyelhették ki a más kárán felderített terepet. Eleinte a mélyebb részek fölött a lápaihoz hasonló kábelhidakon tornáztunk, de eljött a vízreszállás ideje is. A járat gyakran 2 - 5 méter szélességű, néhol cseppkövekkel, amik leginkább mésztufa jellegűek. Utunk fele táján egy vastagon becseppkövesedett falétra mellett felnézhettünk a Tumperek kocsma tőszomszédságában nyíló aknába, de a beszerelt kötelek ellenére sem volt senkinek kedve felmászni a "szennyvíz levezetőn". Továbbhaladva egy iszapos szifon állta utunkat, amelyet csőjárat szerű kerülőn cseleztünk ki. A túloldalt nagy örömünkre már tiszta víz fogadott, a nagyját a szifon kiszűrve. Az egyre szélesebb kacskaringós járaton haladtunk tovább, míg újabb szifon nem állta utunk. Innen visszafordultunk.

6. Este a Tumperek étteremben kölcsönös diavetítés folyt. A háziak udvariasan előreengedtek, így bemutattuk, merre jártunk eddig. Ezután ők a 98-as Mexikói útjukról vetítettek, sajnálkozva, hogy nincsenek itt a jobb diáik, mivel azok a kiadványukhoz lett elvíve. Még szerencse, mert ami itt volt az is lemosott minket. A fiuk (a terület több barlangászcsoportjából) egy 1000-es barlangban túráztak és fotóztak. A teljes bivakcuccot magukkal vitték, plusz neoprént, plusz a fotós holmit. A barlangban váltakoztak a hatalmas folyosók a vizes szakasszal. Igazán profik és van pénzük is rá!
7. Másnap egy átmenő túrán vettünk részt. A Macoha parkolójából indulva eléggé eldugott bozótbéli bejárathoz tartottunk, a Sklenene domy-hoz. Az ajtót speciális kulcs nyitotta, mely egyben ráfeszítette az ajtó lapját a szigetelő gumival ellátott keretre, így biztosítva légmentes lezárást. A bejárati zónán áthaladva hamar cseppköves szakaszokhoz értünk. A fix köteleken igencsak tornáznunk kellett, mivel a beszerelés magán viselte a feltárás módját, hiszen az egész barlangot alulról mászták ki. Az aknákon leereszkedve egy agyagos, hosszúkás terembe érkeztünk, ahol a sáros, kiásott meanderben még egy darabig követhető a víz útja. Mi egy másik négykézlábas járaton folytatjuk utunkat. A járat nagy része agyagba ásott kuszoda. Elérkezve egy ajtóhoz már azt hittük megérkeztünk, de ez csak egy sárfogó a Macohából esetleg erre ömlő víz részére. Ezek aztán tudnak ásni! Még egy hosszas törpejárás és végül előbukkanunk a Masaryk Dom-ban a látogatók nagy örömére. Az idegenvezetők már nem annyira díjazták sáros csapatunkat, hamar befogtak folyosómosásra. Innen csónakkal folytattuk utunkat a túraútvonalon a kijáratig. Késő este néhányan megnézték milyen mély is a Macoha...
8. Utolsó barlangunk szintén átmenő túra. Holstejn közelében nyíló Pikova Dáma (alaprajz) (hosszmetszet)bejárata a lezárt "tűzrakóhely" hamar elnyelte csapatunk. Létrákon alászállva először kitérőt tettünk a jeges szakaszba, mely megközelíti a Stará Rasovna vadregényes víznyelőjét, de összekötni még nem sikerült (ez nyeli el a Fehér-patak vizét). Jéggel ugyan nem találkoztunk, de a legömbölyített oldásformák nagyon látványosak. Ezután lefele és "mindenfele" kószáltunk, majd egy kis szifonnál lecsücsültünk. Ez a barlang megint a Macohához tart, persze nincs messze az Amatőr-barlang jelenlegi végpontja sem és már sikerült is összekötni egy aktív vizes járattal a C13-as (térkép) barlanggal is. Egy különlegesség; wrml térkép. Innen kifele újabb létrákon a Spirál-barlangon kapaszkodunk ki újra a felszínre. térbeli térkép (forgó anim!)
Egyéb barlangi térképek
Összefoglalva; nagyon jól sikerült túra volt barlangászással, fürdőzéssel, jókora vacsorázásokkal!