Nyerges Attila - Nyerges Miklós - A Tornai-Alsó-hegy magyarországi barlangjainak bejárási útmutatója
 N-TV

Kifli-zsomboly

Egyéb névváltozatok: Lépcső-zsomboly, V/2.
Mélység: -26 m
Hossz: 52 m
Legnagyobb horizontális kiterjedés: 22 m
Beszerelés: 22 m kötél, 3K, 2Kgy, 1KV

Térkép:    hosszmetszet

Megközelítés: A kék+ jelzésről könnyen elérhető, ha Szabó-pallag irányából (1.5 km) haladunk a Vecsembükki-zsomboly felé. Az út egy darabon egyenesen északnak tart (az Őz-zsombolynál veszi fel ezt az irányt), majd egy erdészeti pontnál szelíd ívben újra keletnek kanyarodik. Itt kell letérni (nyugatra), s az itt található töbör északi oldalán mintegy 50 métert haladva feltűnik a zsomboly sziklás bejárati udvara.

Bejárási útmutató: A zsomboly felszínre nyíló nagy beszakadásának az alján egy fél méter átmérőjű nyíláson átbújva, egy igen érdekes meanderező formákat mutató, lejtős és törmelékes aljú folyosócskába jutunk. A tetejében beszorult kövek, és a felszín közelsége miatt belógó gyökerek láthatóak. A folyosó végén egy-két méter körüli kis letörésen bátran lecsusszanva kezdhetjük meg a kötél beszerelését. Itt egy fix szeget találunk, amelybe az orosz titán karabineren kívül kevés típus illeszthető, illetve a fejünk magasságában egy nagy követ, amely a hasadékba be van szorulva és cseppkövesedve. Így azt egy kötélgyűrűvel nyugodtan megköthetjük. A kötél fel fog feküdni, így nem árt esetleg egy kötélvédőt is használni. Az álfenék alá bekúszva megkezdhetjük az ereszkedést a ferde, nem túl tágas aknában (E16).
Néhány méter után egy nagyobb párkányt érünk el, ahol van lehetőség - elsősorban a nagyobb felfekvések elkerülése végett megosztani az aknát az ott található cseppkőre kötött kötélgyűrű segítségével. Az ereszkedés egy darabig így függőlegessé válik, de hamarosan újra egy ferde, sáros falon csúsztathatjuk lábunkat, de innen már csak pár méter az alja. Miközben ereszkedünk a hátunk mögött drámai változásokon megy keresztül a látkép, egy szép, nagy meandert pillanthatunk meg, ha véletlenül hátra nézünk. Ez tulajdonképpen a bejárati szakasz függőleges folytatása, amitől az csak egy álfenékkel van elválasztva. A földön állva két irányba is indulhatunk. Ha a kötélről látott meander aljába akarunk eljutni, akkor egy bizonytalan kinézetű ácsolaton, vagy fölötte kell elmásznunk, míg a falak össze nem szűkülnek. Itt elég sáros a terep. A másik irányba kissé lehajolva egy lejtős járatocskába érünk melynek vége szintén ásás eredménye. A bebújás után egy kis rakott kőfalon kell lemásznunk. Ennek aljából balra egy kis időre négykézlábra ereszkedve egy kis cseppköves terembe juthatunk, melyből minden irányba reménytelenül elszűkül a folytatás.

Egyéb információk: Érdekesek a zsomboly csont leletei (ember, barlangi medve, róka, házi-, vadmacska, borz, nyul, nagy pele, mókus, egér, madár és denevér félék). Tekintettel arra, hogy a keskeny hasadékot a barlangi medve nem használhatta lakóhelyül valószínű, hogy a barlang csapdájába esett. Mivel elképzelhetettlen, hogy a jól megtermett barlangi medve jelenlegi körülmények között beleeshetet volna. Ezért feltételezhető, hogy a jelenlegi álfenék késöbb képződött.